Särskilt begåvade elever (generellt)

Eleven Maja Höök på Hagge skola är särbegåvad – får extra hjälp (240201)

12-åriga Maja Höök på Hagge skola i Smedjebackens kommun är en av få elever i Sverige som har väldigt lätt i flera skolämnen. Nu får hon extra hjälp för att hon är särskilt begåvad.

– Jag uppskattar det väldigt mycket. Annars hade det blivit långtråkigt i skolan, säger Maja Höök. Läs mer på SVT Dalarna.

Så vet du att ett barn är särskilt begåvat – psykologen Anita Kullander förklarar (240201)

I dag är omkring fem procent av Sveriges elever särskilt begåvade, enligt Skolverkets bedömning. Men vad innebär begreppet och hur vet man att ett barn har en särbegåvning? Se klippet från SVT Dalarna.

Lärande för särskild begåvning (240125)

Utbildningsradion (UR) filmade föreläsningar under konferensen ”Lärande för särskild begåvning” som arrangerades av Jönköpings kommun. Dessa finns tillgängliga på URs webbsida.

AI-underbarnet: ”Skit in, katastrof ut” (240123)

”Skit in, skit ut, sa vi tidigare, men med kraftfull AI som förstärker felen säger vi nu skit in, katastrof ut.”

Så förklarar Patrik Liu Tran, underbarnet från Hässleholm, utvecklingen efter AI:s intåg. Nu ska hans bolag Validio, som filtrerar ut dålig data i realtid, bli en spelare som sätter standarden globalt. Läs mer på Dagens industris websida.

Skolverkets GD måste värna begåvningarna (240115)

Begåvade barn får inte den stimulans de behöver i den svenska skolan. I stället för att mytologisera ”särbegåvningarna”, måste skolan slå vakt om alla barn i behov av större utmaningar. Läs mer i Svenska Dagbladet

Särskilt begåvade elever behöver stimulans (231208)

Elever med särskild begåvning kan uppleva att skolan är meningslös. De har ofta hög skolfrånvaro. Hur kan man locka dem tillbaka till skolan? Att skapa berikningsgrupper är en metod för att stimulera elevernas lärande. Artikeln om detta hittar ni på SPSMs hemsida.

16-årige Simon pluggar matte – på Uppsala universitet (231116)

I höstas började de flesta födda 2007 gymnasiet. Men Simon Bryntse inledde istället matematikstudier vid Uppsala Universitet. Läs mer på SVT Uppsala

Västerås ska bli bättre på att möta särskilt begåvade barn: ”Kan tappa intresset för skolan” (230912)

Gruppen särbegåvade barn behöver identifieras och tas om hand bättre. Det menar ansvarig skolpolitiker i Västerås.

– Annars kan det lätt bli att de tappar studiemotivationen, säger Jonas Cronert (S), ordförande grundskolenämnden. Läs mer på SVT Västmanland

Lavinias smarta drag gav plats i damlandslaget (230909)

Hon har tagit flera SM-titlar, läxat upp stjärnorna i AIK och blev nyligen uttagen till damlandslaget, som den yngsta någonsin.
– Jag är sån, jag snöar in på saker, säger den 13-åriga schacktalangen Lavinia Valcu från Frösunda. Läs mer i Mitt i Stockholm.

Så är det att vara särskilt begåvad (230414)

I Sverige finns det i genomsnitt minst en särskilt begåvad i varje klass. Tolvåriga Matei Dystland Ghica i Karlstad är en av de som fått byta skola flera gånger för att han inte fick tillräckligt med utmanande skoluppgifter. Caroline Sims, som forskar om särskilt begåvade, berättar om vad som kan hända om man inte får utmanade uppgifter. Och så pratar skolministern Lotta Edholm, från Liberalerna, om planerna för att hjälpa särskilt begåvade. Ta del av klippet på SR.

Begåvningens baksida (230401)

En kortdokumentär om särskilt begåvade barns erfarenheter av den svenska skolan. Vad blir konsekvenserna för elever som alltid ligger före sina klasskompisar i en skolvärld som i första hand försöker hjälpa de svaga att komma ikapp? Se filmen SVT-play.

Här läser de in gymnasiekurser på högstadiet (230124)

Ånestadsskolan i Linköping visar vägen till mer djuplodande undervisning i samhällskunskap på högstadiet. Spetsutbildningen har lett till att fler duktiga elever har sökt sig till skolan, vilket i sin tur även har lyft de vanliga klasserna. Läs mer i Vi lärare.

Hur kan vi stötta barn med hög begåvning och NPF? (år 2023)

Specialpedagog Pia Rehn och psykolog Bo Hejlskov Elvén pratar om hur man kan stötta barn som har en hög begåvning i kombination med en NPF-diagnos. Det är en ovanlig och komplex grupp som ibland kallas 2E – twice exceptional. 2E-elever kan behöva anpassningar och stöd för att få hjälp med sina svårigheter samtidigt som de behöver intellektuell stimulans och fördjupning för att skolan ska kännas meningsfull. Lyssna på avsnittet från UR:s podd ”Fatta familjen” här.

Nu satsas det på särskilt begåvade elever – en utbildningsplan tas fram för Värmland (230208)

  • Karlstad kommun tillsammans med regionalt utvecklingscentrum (RUK) på Karlstads universitet ska ta fram en utbildningsplan för särskilt begåvade elever. Och målet är att alla skolor i Värmland ska använda sig av materialet.
  • Tanken med utbildningsplanen är att den ska vara en guide för både lärare, rektorer och kommunens personal för hur man bäst ska hjälpa särskilt begåvade elever.
  • ”Vi bedömer att vi inte är tillräckligt bra på detta idag, just när man pratar om särskilt begåvad elever så är ju risken att man inte når så långt som man har potential att nå”, säger Henrik Fröling strateg på gymnasie- och vuxenförvaltningen i Karlstad.

Beslutet om att ta fram utbildningsplan togs i december 2022 och när utbildningsplanen väl börjar tas fram är förhoppningen att alla kommuner i Värmland ska vara med i arbetet att ta fram planen. Lyssna på klippet på SVR P4 Värmland.

2 av 16 kommuner har handlingsplan för särskilt begåvade – Hammarö: Kan lättare identifiera eleverna (230207)

  • Hammarö kommun är en av två kommuner som har en särskild handlingsplan för hur de ska hjälpa särskilt begåvade elever i skolan. Det visar P4 Värmlands enkätundersökning.
  • Handlingsplanen är ett stöd till lärare och rektorer i hur de kan arbeta med och identifiera särskilt begåvade elever och sedan handlingsplanen togs fram har skolans arbete med dessa elever blivit bättre berättar Camilla Kristiansson, rektor på Hammarlundens skola.
  • Trots detta är det fortfarande ungefär 20 procent av eleverna i Hammarö som upplever att de inte får tillräckligt med stimulans i undervisningen. ”Här behöver vi ständigt utveckla oss och vi behöver bli ännu bättre på att identifiera dom här eleverna”, säger Camilla Kristiansson.Lyssna på klippet från SVR P4Värmland.

Ny forskning ska hjälpa skolbarn med särskild begåvning (230204)

  • I varje skolklass är det ungefär en elev som är särskilt begåvad.
  • Tove Ekelund vid Karlstads universitet som forskar om elever som både är särskilt begåvade och har dyslexi, menar att kunskapen om hur skolan kan hjälpa elever med 2E, twice exceptional behöver öka.
  • ”Många elever med särskild begåvning underpresterar i skolan och det kan bero på att det också finns en funktionsnedsättning som inte är identifierad” säger Tove Ekelund.

Twice exceptional, fortkortat 2E, kallas det när en person både är särskilt begåvad och har en funktionsnedsättning, till exempel dyslexi, ADHD eller en språkstörning. Lyssna på klippet på SVR P4 Värmland.

Särskilt begåvade barn (230203)

Fem procent av grundskolans elever är särskilt begåvade, enligt Skolverket. De behöver, men får inte alltid mer, utmaningar än sina klasskamrater. Specialpedagog Pia Rehn berättar också om de dubbelt exceptionella eleverna som ofta går under skolans radar. Lyssna till avsnittet på Jobbiga föräldrar-UR.

Särskilt begåvade barn får ofta problem i skolan (230131)

Fyraåriga Teddy Hobbs sätter fokus på särbegåvade barn som nybliven medlem i Mensa. I varje klassrum i Sverige kan det finnas upp till två barn med särskild begåvning.

Särbegåvade barn har lätt att lära, men kan just därför få problem om skolan inte stimulerar dem tillräckligt.

Hör Lisa Agerbaek, mamma till en särbegåvad son, och Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik i SVR P1.

Ny rapport Skolinspektionen (221122)

Sveriges Radio P1 tog i programmet ”Studio Ett” upp Skolinspektionens rapport ”Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling”.Lyssna på reportaget här. Intervjun kommer ca 27.30 in i programmet och varar i 10 minuter.

I tidskriften Elevhälsa fanns i nr. 1 2022 tre artiklar om särskild begåvning. Läs mer på länkarna nedan. (220303)

Barn måste få ta höjd.

Skolan behöver bli bättre på att identifiera elever med särskild begåvning. Det är en rättvisefråga och ett lagkrav, betonar Mona Liljedahl, specialpedagog och författare.

Högre krav kan leda till misslyckande 

I skolan kan det ibland bli för mycket fokus på begåvningen, menar Johanna Stålnacke, specialist i neuropsykologi. Där kan skolpsykologen vara till stor hjälp. – Vi är mycket mer än vår begåvning. Ett ensidigt fokus på en egenskap eller typ av förmåga är olyckligt.

De bejakar lusten med ABC
Specialklubbar, snabbare tempo och elevmentorer. På Lugnets skola, navskola i Stockholm, har man många olika lösningar för elever som behöver utmanas mer.

40 miljoner kronor till forskning om särskilt begåvade barn (220303)

40 miljoner: Så mycket satsar Vetenskapsrådet på en forskarskola som ska titta närmare på vilka behov särskilt begåvade barn har och hur man bäst kan anpassa skolgången för dem. – Särskilt begåvade elever brottas i många länder med att inte bli förstådda. Vi hoppas att den här forskningen ska hjälpa till att lyfta de här studenterna, säger Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete. Läs mer och lyssna på intervjun med Valerie i SVT Nyheter Värmland

Chatt: 44 berättelser om särskild begåvning under skolgången (220303) SVT Nyheter öppnade ett chattfönster där publiken fick möjlighet att dela med sig av erfarenheter av särskild begåvning under skolgången. 44 starka berättelser från skolans värld finns att ta del av. Berörande vittnesmål från en vardag i skolan eller från ett hem där någon vägrar gå till skolan. Läs om hur det är att vara ett barn som har lätt för sig i skolan, och om hur det är att vara en förälder som dagligen kämpar för att få sina barn att trivas i skolan.

Simons tre bästa tips för att underlätta för särbegåvade elever (220302)

– Det har varit upp till enskilda lärare och enskilda skolor att ta itu med det här på sitt sätt, för att försöka hitta lösningar. Jag tycker att man borde hitta ett system för det. Och det behöver inte ens kosta någonting, säger Simon Helgesson som själv är särbegåvad. Läs mer och lyssna på intervjun med Simon i SVT Nyheter Öst
För Simon kändes skolan som ett fängelse (220302)
Simon Helgesson lärde sig snabbare än andra, vilket ledde till att han tvingades läsa om samma böcker och göra om samma prov, gång på gång under sin skoltid. – Varje gång jag bytte lärare var jag tvungen att göra om samma sak som jag redan hade gjort. De trodde inte på att jag redan kunde det. Till slut kändes det som ett straff. Läs mer och lyssna på Simon i SVT Nyheter Öst
Djurgårdsskolan i Kristinehamn: Har lyckats hjälpa särskilt begåvade barn – trots avsaknad av handlingsplan (220302)
På Djurgårdsskolan i Kristinehamn saknas en handlingsplan för hur särskilt begåvade barn ska hanteras. Men rektorn Pia Lindholm anser att de har lyckats bra ändå. Läs mer och lyssna på intervjun med Pia i SVT Nyheter Värmland
Forskaren saknar handlingsplan för särskilt begåvade elever i Värmland (220301)
De flesta skolor i Värmland saknar en handlingsplan för att ge särskilt begåvade elever rätt stöd och utmaningar. Ett bekymmer, enligt forskaren och läraren Elisabet Mellroth vid Karlstads universitet. – Det blir inte en likvärdig skola, säger hon. Läs mer och lyssna på intervjun med Elisabet i SVT Nyheter Värmland
Så jobbar Ängelholm för att fånga upp särskilt begåvade elever (211115)

Ofta handlar det om elever som utmärker sig kunskapsmässigt inom ett eller flera områden i skolan. Det är så kallade särskilt begåvade elever. I Ängelholm har kommunen gjort en särskild handlingsplan för att fånga upp dessa barn. Se klippet på SVT Helsingborg.

Skolan hjälpte Elliot från Vimmerby att förstå sin särskilda begåvning (210720)

Elliot Fridell från Vimmerby har länge sett sig själv som annorlunda, men inte riktigt förstått vad det har handlat om. För något år sedan konstaterades han ha en särskild begåvning, och är en av de elever vars behov Vimarskolan beslutade att anta en handlingsplan för att kunna möta. Läs mer i Dagens Vimmerby.

BESLUTET: NU SKA DE SÄRBEGÅVADE ELEVERNA PRIORITERAS UPP (210624)

Vimarskolan i Vimmerby har beslutat att anta en omfattande handlingsplan för att kunna möta behovet från barn med särskild begåvning. Arbetet har redan börjat så smått, men drar i gång för fullt till hösten.
– Det finns en bakgrund där vi bevisligen behövde se över vår kunskap kring det här, säger Pernilla Begu, rektor på högstadiet.

Läs mer i Dagens Vimmerby.

Föräldern: ”Det enda vi vill är att vårt barn ska få må bra igen” (210203)

Efter över tre och ett halvt års kamp har föräldrarna fått rätt – skolan i Vimmerby har inte kunnat ge deras barn den undervisning och det stöd som hen har rätt till enligt lag. I ett beslut totalsågar Skolinspektionen Vimmerby kommuns hantering av ärendet och ställer totalt sju olika krav på kommunen.
– I Vimmerby letar man fel på barn och föräldrar istället för att erbjuda en skola för alla enligt lag, säger en av föräldrarna till DV. Läs mer i Dagens Vimmerby.

Chefen om kritiken: ”Jag bedömer det som allvarligt” (210123)

Vimmerby kommun får hård kritik av Skolinspektionen i ett ärende som handlar om en särbegåvad elevs utbildning på en skola i kommunen. Eleven har inte fått tillräcklig stimulans under flera års tid – vilket bland annat lett till en extremt hög frånvaro.
– Jag ser kritiken mot skolan som befogad i det här aktuella ärendet, säger barn- och utbildningschefen Ola Karlsson. Läs mer i Dagens Vimmerby.

Skola i Vimmerby får stenhård kritik – elev fick ingen undervisning (210123)

En särbegåvad elev på en skola i Vimmerby kommun har inte fått den undervisning hen har rätt till under tre och ett halvt års tid. Det slår Skolinspektionen fast i ett beslut som kraftigt ifrågasätter kommunens hantering av ärendet. Läs mer i Dagens Vimmerby.

Satsa även på begåvade elever – det gynnar hela skolan (201228)

”Det är lite skamligt att vara begåvad.” Så sa en av de studenter med toppbetyg i allt som jag har intervjuat om svensk skola och begåvning för boken ”Skola och begåvning. Intervjuer 1995–2020” (Studentlitteratur 2021). Läs hela artikeln i DN

Gabriel, 11 år, är särbegåvad (200623)

Man får prata om att man har en liten Zlatan hemma men inte om man har en Einstein”. Citatet kommer från en artikel i aftonbladet och tillhör mamman till Gabriel, 11 år, som är särskilt begåvad och till hösten börjar årskurs nio.

Fem procent är särbegåvade – Signe, 14, är en av dem (200102)

Som barn hade Signe Östlin en period då hon hellre löste mattetal än lyssnade på godnattsagor. I sexårsåldern ville hon bara bokstavera alla ord och meningar.

– Det var så jag lärde mig stava till glass. Jag bad pappa om en g-l-a-s men fick ju fel sak, minns Signe.

Läs mer om Signe och hennes skoltid i GP:s artikel.

Höyt intelligente jenter oppdages ikke av laerere (191114)

Én til to elever i hver klasse er uvanlig evnerike, men læreren vet ikke alltid hvem de er. Særlig jentene er flinke til å skjule smartheten. Läs mer på Utdanningsnytt.no.

Cecilia, mentor till särskilt begåvade Vilma: ”Skolan behöver vara mer flexibel” (191021)

Att skapa goda relationer med eleverna för att förstå vilka behov de har och vilka eventuella anpassningar som behövs är något samhällskunskapsläraren och mentorn Cecilia Elfors återkommer till. Särskild begåvning är något de håller på att lära sig mer om. Att 17-åriga Vilma Lindvall har börjat på skolan har gett extra skjuts i det arbetet. Läs mer på SVTs hemsida.

Frågor och svar om särskild begåvning i skolan (191021)

Mona Liljedahl är gymnasielärare och jobbar som specialpedagog. Hon har skrivit två böcker i ämnet särskild begåvning och är medförfattare till Skolverkets handledningsmaterial ”Särskilt begåvade elever” som gavs ut 2015. Läs mer på SVTs hemsida.

Regeringsuppdrag: Skolorna ska ge bättre stöd till elever som snabbare når kunskapsmålen (191021)

Permanenta spetsutbildningar i grund- och gymnasieskolan och bättre möjligheter att läsa kurser på en högre nivå. I mars nästa år ska Skolverket presentera förslag till regeringen på hur skolorna ska arbeta med elever som lätt når kunskapskraven. Läs mer på SVTs hemsida.

Skolverket ser risker när skolan inte hjälper alla elever (190924)

Ulrika Lundqvist, enhetschef på Skolverket, ser risker med att inte tillgodose behoven som finns hos elever med hög ambition eller en särskild begåvning. I en intervju som svt gjort menar hon att även elever som lätt når kunskapskraven ska kunna ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Läs mer på SVTs hemsida.

Skolinspektionen ger skola bakläxa – saknades stöd för flicka med särskild begåvning (190904)

Svedala kommun får kritik från Skolinspektionen för att inte ha gett tillräcklig stimulans till en flicka med särskild begåvning. Flickan ska nu undervisas tillsammans med betydligt äldre elever. Läs mer i lokaltidningen.

Anton var för begåvad för skolan – blev hemmasittare (190810)

@spp/ui-lead-text">Anton Lindvall hade väldigt lätt för sig i skolan och lärde sig nya saker snabbare än sina klasskamrater. Ändå blev han hemmasittare.– Hela skolgången kämpade jag för att verka normalbegåvad och som alla andra, och till slut orkade jag inte längre, säger Anton Lindvall. Läs och hör mer via Aftonbladet.

Elever som laerer raskere enn snittet får eget undervisningsopplegg (1906XX)

Prøveprosjektet Talentsenter i realfag er så vellykket at ordningen blir permanent. Sonja Wunderlich, 15, og Leona Wunderlich er gjester i studio på TV 2 Nyhetskanalen, Norge.

Att vara 2e i den svenska skolan (1905XX)

”Jag är, bokstavligt talat, en på miljonen. Jag har ångest och autism. Jag har ett iq som överstiger 175. Ibland tittar mina lärare på mig som om jag skrämmer dem. Inte för att jag håller en kniv. Inte på grund av en knuten näve. Utan för att jag är någon som de inte riktigt vet hur de skall förhålla sig till.”

Sigrid och Rune deltar i projekt för särskilt begåvade (190311)

Kungsbackaeleverna Sigrid Carlberg och Rune Broström är särskilt begåvade och hade en tuff skolgång under flera år. Men sedan det kommunala projektet Team drog i gång har de känt att det blivit roligt att gå till skolan igen. Se inslaget på SVT Nyheter Halland.

Så hjälper din kommun särskilt begåvade barn (190311)

Fem procent av eleverna i Sveriges skolor är särskilt begåvade och behöver ofta andra utmaningar än klasskamraterna för att inte tröttna. Så här jobbar din kommun för att fånga upp dessa elever. Läs mer på SVT Nyheter Hallands hemsida.

Team i Kungsbacka ska fånga upp särbegåvade elever (190311)

Kungsbacka kommun har sedan en tid tillbaka drivit ett projekt där målet är att hjälpa och stötta skolpersonal med att hitta och stötta särskilt begåvade elever. På så sätt ska deras kompetens bevaras in i framtiden. Se inslaget på

Mattetalanger