Avsnitt 8

Intize´s mentorsprogram för särskilt matematikbegåvade elever – samtal med Linda Ekberg och Hedda Nooij

I avsnitt 8 får vi möta Linda Ekberg och Hedda Nooij som berättar om Intize´s mentorskap för särskilt begåvade eleverMentorskapet riktar sig till barn i grundskolan som behöver extra utmaning när det kommer till matematik. Syftet med initiativet är att bemöta behoven hos särskilt begåvade barn som inte blir stimulerade av undervisningen i skolan och följaktligen riskerar att bli s.k. hemmasittare eller drabbas av psykisk ohälsa.

Genom Intize träffas barnen i små grupper om 3-4 barn, där de tillsammans med en mentor, som oftast är en student från en teknisk högskola, får utforska matematikens värld. Detta innebär också att de får en chans att träffa andra i liknande situation eftersom social tillhörighet och acceptans är viktiga faktorer i särskilt begåvade barns utveckling. Tid och innehåll för träffarna bestämmer mentorn och adepterna tillsammans. Just nu deltar ungefär 110 barn och ungdomar i distansprojektet. Dessa handleds av 30 mentorer.

Mentorsgrupperna erbjuds såväl på plats på Chalmers som på distans. Samtalet fokuserar framför allt på mentorsprogrammet på distans.

Linda har tidigare skrivit om insatsen i Nämnaren. Läs gärna artikeln Mentorskap på distans – för särskilt begåvade barn i glesbygd.

Linda Ekberg är 32 år gammal och en riktig urgöteborgare. Hon pluggade International Hospitality and Business i England, och hamnade lite av en slump på Intize 2018 då hon blev verksamhetsansvarig.
Sedan 2020 är hon projektledare för mentorskapet på distans för särskilt begåvade barn i glesbygd. På fritiden dansar, spelar och sjunger Linda samba och älskar att resa, helst till Brasilien.

Hedda Nooij är 20 år gammal och bor i Göteborg, men kommer ursprungligen från Luleå där hon läste mattespets på gymnasiet. Förra året började hon som mentor på distans i Intize.
Nu pluggar hon teknisk matematik på Chalmers och är fortsatt mentor för sin grupp med barn från förra året. Vid sidan om sina studier jobbar hon dessutom på Intize med rekrytering och event.
Förutom matematik älskar hon att vara ute på äventyr i naturen och spela brädspel.

I poddavsnittet hänvisas till ett avsnitt från SVT:s serie ”Så lever jag”. I det aktuella avsnittet får vi möta Malcom som är särskilt begåvad.  I sin vardag får han bland annat stöd av mentorn Hedda från Intize och i det sammanhanget får han möjlighet att träffa likasinnade. Ta gärna del av detta fina porträtt av hur det kan vara att vara särskilt begåvad.

Nedan följer en liten matteuppgift från Intize.

Det finns 100 passagerare i kö till ett flygplan. Den första personen har glömt bort sin plats och sätter sig på en slumpmässig plats istället. Efter första passageraren har satt sig sätter sig alla
andra på sin egna plats om den är ledig, annars sätter de sig på en slumpmässig ledig plats. Vad är sannolikheten att den sista passageraren sätter sig på sin egen plats?