Generell populärvetenskaplig litteratur

Baltzer, K., Kyed, O. & Nissen, P. (2014). Dyktig, dyktigere, dyktigst – talentudvikling gennem differentieret undervisning. Fredrikshavn: Dafolo.

Cosmovici Idsøe, E. (2014). Elever med akademisk talent i skolen. Oslo: Cappelen Damm.

Kastevik J. (2016). Noel och den magiska önskelistan. Stockholm. Hippo bokförlag.

Kyed, O. (2015). De intelligente børn. Børn med saerlige förudsaetninger. Köpenhamn: Akademisk Forlag.

Leopold, L. (2013). Smartast i världen, IQ-sällskapen från insidan. Stockholm: Norstedts.

Liljedahl, M. (2017). Särskilt begåvade elever. Pedagogens utmaning och möjlighet. Stockholm: Gothia fortbildning.

Mehlbye, J., Hønge Flarup, L. & Iversen, K. (2015). Insatser målrettet højt begavede børns faglige udvikling og trivsel. Danmark: KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning. Läs texten här.

Mönks, F.J. & Ypenburg, I.H. (2009). Att se och möta begåvade barn. Stockholm: Natur och Kultur.

Norges offentlige utredninger. (2016:14). Mer å hente. Bedre laerning for elever med stort laeringspotentsial. Oslo: Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon. Läs texten på norska här. Read the text in english here.

Persson, R. S. (1997). Annorlunda land. Särbegåvningens psykologi. Stockholm: Almqvist & Wiksell.

Persson, R. S. (2015). Tre korta texter om att förstå särskilt begåvade barn i den svenska skolan. Läs texten här.

Persson, R.S. (2016). Är alla elever begåvade? Kan lärare lära alla elever allt? Vetenskapliga provokationer för ett ideologiskt skolsystem. Läs hela texten här.

Silverman, Kreger, L. (2016). Särskilt begåvade barn. Stockholm. Natur och Kultur.

SKL. (2016). Handlingsplan särskilt begåvade barn och elever 2016. Rapport framtagen i samarbete mellan Borås, Karlstad, Luleå, Sollentuna, Uppsala, Umeå och SKL. Läs hela texten här.

Skolinspektionen. (2016). Tematisk analys. Utmaningar i undervisningen. Många elever behöver mer stimulans och utmaningar. Läs texten här.

Skolverket (2015). Att arbeta med särskilt begåvade elever. (Stödmaterialet). Läs hela texten här.

Winner, E. (1999). Begåvade barn. Jönköping. Brain Books AB.

Ziegler, A. (2010). Högt begåvade barn. Stockholm: Norstedts.