Matematikspecifik populärvetenskaplig litteratur

Artiklar i Nämnaren:

Barger, R. (2001). Begåvade elever behöver också hjälp. Nämnaren nr. 3, ss. 18-23. Göteborg: NCM.

Engström, A. (2005). Matematikbegåvningars revansch. Nämnaren nr. 2, ss 19-21. Göteborg: NCM

Engström, A. (2005). Debatt. Nämnaren nr. 3, ss. 56-57. Göteborg: NCM.

Eriksson, C. (2016). Att arbeta med elever med särskild begåvning i grundskolan. Nämnaren nr.3, ss. 49-54. Göteborg: NCM.

Mattsson, L. & Vaderlind, P. (2008) Elever med särskilda förmågor. Nämnaren nr.3, ss. 22-25. Göteborg: NCM

Mattsson, L. & Pettersson, E. (2016). Mattetalanger. Uppmärksamma särskilt begåvade elever och utmana dig själv. Nämnaren nr.1, ss. 21-25. Göteborg: NCM.

Mellroth, E., Arwidsson, A., Holmberg, K., Lindgren Persson, A., Nätterdal, C., Perman, L., Sköld, S. & Thyberg, A.  (2016). En forskningscirkel för lärare om särskild begåvning i matematik. Karlstad University Studies. Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap.

Mellroth, E. (2017). Med rätt att utvecklas i en skola för alla – ett skolutvecklingsprojekt i Karlstad Nämnaren nr. 1. ss. 22-27. Göteborg: NCM.

Petersson, H. (2016). Spetsutbildning i matematik vid Hvitfeldtska gymnasiet. Nämnaren nr. 2, ss. 35-40. Göteborg: NCM.

Pettersson, E. (2012). Elever med särskilda matematiska förmågor. Nämnaren nr. 2, ss. 17-22. Göteborg: NCM.

Sjöberg, M. (2016). Mitt extremt begåvade barn. Nämnaren nr. 4, ss. 19-31. Göteborg: NCM.

Solman, A-S. & Åkegårdh, T. (2012). Matematikutmaningen – en satsning på duktiga och intresserade elever i åk 9. Nämnaren nr. 2, ss. 73-?

Wistedt, I. (2005). En förändrad syn på matematikbegåvningar? Nämnaren nr. 3, sid. 53-55. Göteborg: NCM

Wistedt, I. & Lagergren R. (2006). Pedagogik för elever med intresse och fallenhet för matematik. Nämnaren 3, sid. 16-21.

Övrig litteratur:

Pettersson, E. & Wistedt, I. (2011). Barn som är bra på matematik. I Nämnaren Tema 8: Matematik ett grundämne. Göteborg: NCM

Pettersson, E. & Wistedt, I. (2013). Barns matematiska förmågor – och hur de kan utvecklas. Lund: Studentlitteratur

Pettersson & Wistedt, I. (2013). Barns matematiske evner – og hvordan de kan utvikles. Oslo, Norge: Cappelen Damm Forlag.

Wistedt, I. (2014). Matematiskt begåvade barn i svensk skola. I L.S. Grönmo, E. Jahr, K. Skogen & I. Wistedt: Matematikktalenter i skolen- hva med dem? Oslo,Norge: Cappelen Damm Akademisk.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!