Särskilt begåvade elever ska stimuleras

Alla elever har rätt att nå så långt som möjligt i skolan, även särskilt begåvade elever. Därför har regeringen beslutat att ge Skolverket i uppdrag att stödja skolors arbete med dessa elever.

Skolans uppdrag är att se till att alla elever får det stöd och den stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Det innebär att alla elever ska ges hjälp att nå målen för utbildningen och många av regeringens insatser handlar om att fler elever ska nå de kunskapskrav som minst ska uppnås.

Samtidigt är det viktigt att skolan och lärarna har höga förväntningar på alla elever. De elever som lätt når kraven för betygssteget E ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling och prestera ännu bättre.

– Alla elever ska stöttas och pushas att nå så långt det bara går i skolan, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Särskilt begåvade elever, de elever som på något eller några områden har betydligt lättare att nå målen för utbildningen än andra elever, får inte alltid den stimulans de behöver i skolan. Lärare kan ha svårt att hjälpa dem och eleverna kan känna sig understimulerade och kan till och med vantrivas i skolan.

För att grund- och gymnasieskolor ska kunna bli bättre på att hjälpa dessa elever har regeringen därför beslutat att uppdra åt Skolverket att utarbeta ett särskilt stödmaterial om arbetet med särskilt begåvade elever, t.ex. om undervisningsmetoder utifrån aktuell forskning.

Uppdrag att främja grund- och gymnasieskolors arbete med särskilt begåvade elever