Skolinspektionen – Många elever vill utvecklas längre och snabbare kunskapsmässigt

Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen, skriver följande på Skolinspektionens nyhetssida:

”När vi gått igenom ett antal kvalitetsgranskningar har vi sett att arbetet med att ge tillräcklig stimulans många gånger varit otillräckligt. En vanlig förklaring är att lärare säger att de inte hinner. Det är svårt att individanpassa undervisningen och det är då enklare att lägga undervisningen på en medelnivå för alla. Detta kan innebära att elever som kan och vill gå vidare, inte får tillfälle att utforska och fördjupa sig i ett ämne. I den engelska inspektionen, där jag nyligen varit på besök, finns också detta ämne på agendan – man talar där om ”missed opportunities” för elever.

En vanlig fråga vi på Skolinspektionen får är om problemet med att kunna ge utmaningar i undervisningen för elever som kommit långt, också kan ha påverkat svenska elevers sammantagna kunskapsresultat. Här har vi inget svar. Vad som har påverkat kunskapsresultaten är en mycket komplex fråga och något som Skolverket och forskarsamhället jobbar med. Generellt vill jag dock peka på möjligheten att använda Skolinspektionens iakttagelser för forskning och analys. Själva lyfter vi fram utmaningar i undervisningen av flera skäl. Det är för det första en rättighet för eleverna, men i inspektionens uppdrag ligger också att uppmärksamma och peka på faktorer som kan bidra till förbättrade kunskapsresultat…”

Läs mer här.