Skolinspektionen uppmärksammar brist på utmaningar i skolan

Många elever behöver mer utmaningar i skolan

– Vi ser i flera granskningar situationer där elever inte får de utmaningar de behöver för att nå så långt som möjligt i sitt lärande. Det kan exempelvis innebära att de inte får stöd att arbeta med uppgifter som har högre svårighetsgrad eller får stimulans att fördjupa sitt lärande, säger Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo och fortsätter:

– Ofta är det elever som följer med i skolan och som just därför riskerar att bli lämnade ensamma i sitt lärande.

Drygt en tredjedel av eleverna i Skolinspektionens skolenkät svarar att de upplever att de får för lite utmanande arbetsuppgifter i skolan. Cirka en fjärdedel tycker att skolarbetet inte alls, eller bara till viss del, stimulerar dem att lära sig mer. För eleverna själva kan detta innebära att de går miste om såväl lärande som förmågor som de behöver för att kunna göra aktiva livsval senare i livet.

Enkäten visar samtidigt att det finns stora skillnader mellan olika skolor. På en del skolor tycker runt två tredjedelar av eleverna att de får för lite utmaningar medan eleverna på andra skolor i stort sett är nöjda med de utmaningar de möter i undervisningen.

Forskningen pekar på vikten av att undervisningen låter eleverna få utveckla sina förmågor genom att utmanas med svårare uppgifter och tillåts gå fortare fram. En brist som Skolinspektionen dock kan konstatera i ett antal granskningar är att undervisningen tenderar att läggas på en medelnivå för att passa så många elever som möjligt. Ibland kan det också handla om en vilja från lärarens sida att hålla samman klassen så att undervisningssituationen blir mer hanterbar.

Skolinspektionen besöker ett stort antal skolor i hela landet varje år, för att granska att skolorna följer de lagar och regler som finns. Inspektörerna gör också olika djupare granskningar av kvaliteten olika områden. Under besöken har Skolinspektionen bland annat sett följande exempel på hur skolan inte klarar att utmana de elever som behöver och vill gå fortare fram:

• De elever som blir fort klara med uppgifterna i ett ämne får vänta in resten av klassen innan de får nya uppgifter och utmaningar. För en hel del elever riskerar detta att leda till att de tappar motivation i undervisningen.
  • De elever som har lättare för sig antas klara sig själva och blir då inte alltid utmanade av läraren med nya frågor eller mer komplexa uppgifter.
  • Läraren har inte tagit reda på tillräckligt mycket om elevens förutsättningar, behov och bakgrund och kan därför inte alltid ge eleven utmaningar på rätt nivå. Då får de också svårt att koppla undervisningen till elevernas egna erfarenheter, vilket gör undervisningen mindre meningsfull för eleverna.
  • Skolor har inte alltid tillgång till metoder eller material för elever som vill och behöver gå fortare fram.
  • Brist på utmaningar kan gå hand i hand med reducering av innehåll i ett ämne. Att söka efter faktakunskaper kan i vissa lägen prioriteras mer i undervisningen än att problematisera och sätta kunskaperna i ett sammanhang.

Läraren måste kunna möta varje elev, från de som behöver mycket stöd till de som har lätt för sig och behöver utmanas med svårare uppgifter för att utveckla sina förmågor. Skolinspektionen ser i olika granskningar flera positiva arbetssätt som också visar att detta är möjligt. Den grupp elever som behöver mer utmaningar har ibland blivit en osynlig grupp som förväntas klara sig själva och som ofta också gör det. Det är dock viktigt att detta inte förstås som en motsättning mellan elevgrupper. Alla elever i varje klassrum har rätt till en undervisning som utvecklar, stimulerar och utmanar. Oavsett vilken nivå man börjar eller slutar på.

– Enligt vår erfarenhet är kvaliteten på undervisningen avgörande för att varje elev ska kunna få den stimulans och de utmaningar de behöver. Här har rektorer och huvudmän ett stort ansvar för att skolan erbjuder en undervisning som upplevs som utvecklande av eleverna – och som också ger dem möjligheter att vidga sitt lärande, säger Helén Ängmo.

Läs hela rapporten ”Tematisk analys. Utmaningar i undervisningen. Många elever behöver mer stimulans och utmaningar.”