Nyhetsbrev 4, juni 2015

Lästips för hängmattan!

Ljuvliga sommartid. Äntligen är du här. Nu blir det tid för sol, bad och avkoppling. Och när du ligger där i hängmattan och har det som allra gottigast, när tanken är fri och kreativiteten får möjlighet att komma tillbaka – det är då tanken på de särskilt begåvade eleverna för möjlighet att ta plats. Dessa sköna elever som tröstar efter utmaningar och ditt stöd. Hur tar vi hand om dem?

I slutet av maj publicerade Skolverket ett viktigt stödmaterial för att främja grundskolors och gymnasieskolors arbete med särskilt begåvade elever. Du hittar materialet på Mattetalangers hemsida under aktuellt. Stödmaterialet är en introduktion till arbetet med elevgruppen. Det är tänkt att få politiker, personal på skolförvaltningen, rektorer, lärare och elevhälsa att bli medvetna om dessa elevers särskilda behov – och lagliga rätt till att få en anpassad undervisning.

Stödmaterialet består av ett antal kortare texter som kan läsas som fristående delar. Så dra ut en text, låt den slinka ned i väskan och få följa med dig ut till stranden, i skuggan på ditt favoritcafé eller ut på landet. Lägg märke till att det finns en text som enbart tar upp tankar kring hur man kan lägga upp undervisningen i matematik.

Till hösten är det tänkt att Skolverket ska formulera ett diskussionsunderlag som underlättar arbetet med materialet på skolorna. Men när du själv läser texterna väcks säkert en massa frågor. Det är toppen. Skriv ned frågorna och se till att lyfta dem med dina kollegor. Eller hör av dig till oss.

Vi ser nu fram emot en härlig sommar med två omgångar Kleindagar, världskonferensen för gifted children, den nordiska talangkonferensen och spännande tips från er om arbetet mer särskilt begåvade och talangfulla elever. Ni hittar info om dessa aktiviteter på Mattetalanger. Till hösten kommer vi att rapportera om sommarens intryck.

Soliga hälsningar Linda och Eva