Nyhetsbrev 8, juli 2016

Sommartider – Hej, hej!

Nu är den här. Sommaren. För en del av oss innebär det att äntligen få tid med det där efterlängtade projektet som innebär att man på kvällen lägger sig sådär skönt matt, glad och stolt över vad man lyckats åstadkomma under dagen. För andra innebär sommaren att sjunka ned i en skön stol, känna doften av havet och låta blicken vila långt där borta i horisonten. Tid för avkoppling efter ett intensivt jobb under våren. Oavsett vilket, med minskade krav och styrning från jobbet ges nu tid för eftertanke och omtanke. Hur mår egentligen yrvädret Elvira som överglänser alla stort i samtliga ämnen, men som trots försök att hjälpa andra och passa in i kompisgänget ständigt hamnar i konflikter? Hur kan jag hjälpa henne att utvecklas, inse värdet i sina unika förmågor och hjälpa henne att navigera i en omgivning som vanligtvis inte kan följa hennes tankar? Fick Hanna och Filip tillräcklig utmaning när de flyttades upp en klass i matematik – eller borde det gjorts något annat? Vad kan jag göra för att Mohammed ska få en fortsatt utmanade undervisning och progression i sitt lärande när han nu ska byta skola och börja högstadiet? Frågorna föder nya frågor och det finns inga enkla svar, men för varje särskilt begåvat barn som blir uppmärksammat, lyssnat till och får sina behov tillgodosedda i skolans värld blir livet så mycket ljusare.

Såhär mitt i sommarlovet är ändå livet riktigt ljust för många barn- och ungdomar. Det är nu de får tid att ägna full energi åt det de gillar allra mest. Att få grotta ned sig i härligt klurig matematik är en ren njutning för många, vilket bland annat alla ansökningarna till mattekollot som vi rapporterade om i förra nyhetsbladet vittnar om. En mycket välkommen satsning som förhoppningsvis sprider sig till andra delar av landet.

Hungern efter att få veta mer märks inte bara bland de särskilt begåvade barnen och ungdomarna utan även bland föräldrar, lärare, skolledare, förskollärare, fritidspedagoger och beslutsfattare i barn- och ungdomsfrågor. Vi har därför glädjen att berätta att den 9:e januari 2017 anordnar vi på Mattetalanger en Möjligheternas dag – både för barn/ungdomar och vuxna.

Möjligheternas dag, för barn och ungdomar, är fylld med spännande aktiviteter för dig som är särskilt begåvad eller särskilt intresserad av matematik. Du får då chansen att utmana dig i matematikaktiviteter ledda av bland annat Valentina Chapavalova, mattebloggare och matematiker känd från SVTs Genikampen.

Möjligheternas dag, för vuxna, är en Matematikbiennette om och för utveckling av särskild begåvning i matematik. Konferensen går parallellt med barn och ungdomsaktiviteten och det finns möjlighet att kika in när aktiviteterna är i full gång. Matematikbiennetten riktar sig till lärare, skolledare, beslutsfattare i barn- och ungdomsfrågor, föräldrar m.fl. På mattetalangers hemsida kan du läsa mer om dagen och dess föreläsare.

Innan dess kan vi se fram emot den 19:e augusti och En dag om särskild begåvning i Karlstad. Under dagen berättar bland annat internationellt kända forskare, en förälder och ett särskilt begåvat barn om sina erfarenheter om särskild begåvning. Dagens budskap är tydligt – alla barn och ungdomar har rätt att utmanas i en skola för alla. Så rätt! Arrangörer är Barn och ungdomsförvaltningen, Karlstads kommun, i samarbete med Regionalt utvecklingscentrum, RUC, Karlstads universitet.

Det är härligt att se att olika medier fortsätter att uppmärksamma särskilt begåvade elevers behov. Rösterna som kommer till tals lyfter många tänkvärda frågor och det är svårt att inte bli berörd och vilja agera. Ta gärna en stund efter maten och lyssna till Kropp och själ i P1, läs följetongen om särskild begåvning i DN-åsikt eller ta del av de fina berättelserna som skrivits på kite.se. Du hittar allt på Mattetalangers mediasidor.

Vi kan även rekommendera andra delen i Nämnarens serie på temat Mattetalanger. Där beskriver Henrik Petersson, koordinator för spetsutbildningen i matematik vid Hvitfeldtska gymnasiet, hur de organiserat sin undervisning för att möta elevernas olika behov. Ni får även smakprov på lite matteproblem. Texten finns på Mattetalangers litteratursidor.

Slutligen kommer ett boktips – Noel och den magiska önskelistan av Janina Kastevik. Boken lyfter utanförskap, känslan av att vara annorlunda och önskan att passa in – vanliga känslor bland särskilt begåvade barn. Boken är skriven för barn och ungdomar, men manar även vuxna läsare till eftertanke och omtanke. Kanske ger den dig även en inblick i hur ett barn som yrvädret Elvira har det? Kanske kan den bidra till att fler barn går från mörker till ljus i skolans värld? Att inte läsa den är kanske inte ens ett val.

Ta väl hand om er

Hälsningar Linda och Eva