Nyhetsbrev 13, juni 2018

Vad ska jag välja…!??

När, var och hur vi än vänder oss så är det ständigt en massa beslut som ska fattas. I år är det dessutom valår, vilket inte gör det hela enklare. Nej, det är inte alltid så lätt att veta hur man ska välja.

Vi bakom Mattetalanger får ofta frågor från föräldrar om vilka skolor de ska välja för sina särskilt begåvade barn. Genom åren har vi kommit i kontakt med några skolor som arbetar aktivt för att stödja utvecklingen av särskilt matematikbegåvade elever, men vi tror att det finns betydligt fler skolor på vitt skilda platser i Sverige som arbetar med detta. Vår förhoppning är att få kontakt med så många skolor som möjligt för att skapa ett nätverk som på ett bättre sätt kan stödja föräldrarna i deras inte alltid lätta beslut om vilken skola de ska välja.

Vi välkomnar därför tips på skolor som ni tycker vore lämpliga att rekommendera. Ni behöver bara skicka ett mail till mattetalanger@ncm.gu.se och ange skolans namn och var den ligger så tar vi på Mattetalanger kontakt med skolan för ytterligare uppföljning. Så har du ett barn som går på en skola, jobbar du på en skola eller har du via en vän hört om en skola, som du tycker är toppen i detta avseende – hör av dig till oss.

En skola som vi uppmärksammat genom ett tips är Näsbydalskolan i Täby. Här bedriver matematiklärare Lotta Hambraeus ett projekt där hon utvecklar en hemsida, riktad till pedagoger, med praktisk/konkret material för att utmana särskilt matematikbegåvade elever. Kika gärna in på Mattetalangers hemsida under Mattebloggar och mattegodis för att ta del av projektet Fattar snabbt.

För att ni ska slippa fatta snabba beslut kan vi redan nu flagga för att BTH kommer att vara värd för en Nordisk talangkonferens 15-16 augusti 2019 och ett Nordiskt talangläger för äldre elever 14-16 augusti 2019. Det är första året konferensen och lägret ges i Sverige så se till ta chansen att vara med. Mer information kommer framöver.

Men efter ännu en intensiv termin tycker vi nu att det är nog med information. Vi på Mattetalanger önskar er alla en skön sommar och vi hoppas att det enda val ni behöver göra den närmsta tiden är mellan smakerna på glassen.

Soliga hälsningar

Linda (choklad) och Eva (melon)