Nyhetsbrev 23, december 2023

Klapputdelning

Hela Sverige ligger under ett vintervitt gnistrande snötäcke, det luktar pepparkakor och glögg i husen, julmusiken klingar från radion och adventsljusen lyser upp i mörkret. Då kan vi på Mattetalanger inte låta bli att dela ut lite klappar som varar långt efter jul.

Första klappen är ett rykande färskt poddavsnitt – Med passion för matematikundervisning – i vilket vi dyker in i matematikklassrummet tillsammans med den flerfaldigt prisbelönta högstadieläraren Cecilia Christiansen. Under samtalet beskriver Cecilia på ett öppet, avskalat och samtidigt mycket engagerat sätt hur hennes tankar om undervisning för särskilt matematikbegåvade elever har formats genom åren som lärare. Hennes passion för såväl undervisning som ämnet matematik går inte att ta miste på, när hon generöst delar med sig av de metoder och upplägg hon arbetar med liksom det väl utvalda och strukturerade innehållet. I podden diskuteras bland annat blockmodellen, rädda ekvationerna, grafernas abcd, desmos och matematisk problemlösning. Vidare lyfts ett alternativt sätt att gruppera matematikelever – hastighetsgruppering – som i högre grad möjliggör individualiserad undervisning för särskilt begåvade elever. Cecilia betonar flera gånger det absolut viktigaste av allt i undervisningen – att tro på elevens potential! Detta är ett fantastiskt avsnitt för alla lärare  – noviser såväl som experter. Ni hittar podden via Mattetalangers poddhemsida eller på t.ex. Spotify.

På samma sida finner ni även ett poddavsnitt där vi tillsammans med professor Valerie Margrain samtalar kring särskilt begåvade yngre barn, dvs barn upp till åtta års ålder. I avsnittet får vi ta del av många målande skildringar av olika särskilt begåvade barn, samt perspektiv på hur en väl fungerande förskole- och skolmiljö för dessa barn kan se ut. Med stor respekt för pedagogers kunnighet och med värme och omsorg för barnen samtalar Valerie om frågor som: Är begåvning verkligen en relevant fråga för förskolan i Sverige? Borde inte barn tillåtas vara barn? Vilka egenskaper och beteenden framträder hos särskilt begåvade barn redan i spädbarnsåldern? Hur kan ett bra samspel mellan föräldrar och förskolepersonal öka möjligheten att upptäcka och stimulera dessa barn? Är det viktigt att bemöta även yngre barns sociala och emotionella behov? Vilka är de yngre barnens främsta behov? Vilka svårigheter och utmaningar finns hemma och i skolan? Om barn redan i förskolan anpassar sig för att passa in i gruppen, vilka risker finns med detta? Hur kan ramverket SPARK hjälpa oss att utvärdera hur väl en verksamhet uppfyller centrala kriterier för att möta de särskilt begåvade barnens behov? Missa inte detta fina avsnitt.

I november genomfördes Möjligheternas dags för sjätte gången och med fler deltagare än någonsin! Under denna härligt intensiva och engagerande dag fick såväl elever som lärare ta del av en mängd utmanande aktiviteter. Några av elevaktiviteterna hittar ni på hemsidan för årets Möjligheternas dag. Flera av aktiviteterna kan man med fördel lyfta in i det ordinarie klassrummet för alla elever. Och varför inte testa tex ett av de spel som utvecklats av en av alla våra fantastiska ledare för dagen, Malin Bernelf. Lärarnas uppskattade aktiviteter leddes av Hedda Nooij, Ulrica Dahlberg och Svetlana Iantchenko. Ni kan få en glimt av dessa via de lärarpresentationer som finns på hemsidan.

På Möjligheternas dag fick pedagoger lära sig mer om hur man kan använda Känguruproblem i sin undervisning. Denna fantastiska uppgiftsbank utvecklas ständigt och vi rekommenderar varje matematiklärare att kika in på dess hemsida lite då och då för att uppdatera sig om det senaste. Anmäl också gärna din klass till själva tävlingen. Att låta elever få visa vad de kan i extra utmaningar som dessa kan vara ett sätt att upptäcka fler särskilt begåvade elever i just din klass. Anmälan går ut i januari 2024 så var på tårna.

Vi vill också slå ett slag för andra spännande tävlingar och tävlingsproblem. Närmast på tur är Teknikåttan som har sin kvaltävling mellan den 25 januari och den 2 februari. Teknikåttan är en tävling inom teknik, naturvetenskap och matematik för hela klassen. Sista anmälningsdag för Teknikåttan är även den i slutet av januari, närmare bestämt den 21:a.

En klapp att ta del av direkt efter jul är en konferens om särskild begåvning som tar upp erfarenheter från ett kunskapslyft i Jönköpings kommun. På konferensen får du ta del av värdefulla insikter från flera kunniga talare om hur förskolan, grundskolan och gymnasiet på ett bättre sätt kan stötta barn och elever med särskild begåvning. Såväl nationella som internationella talare är inbjudna till konferensen för att ge dig en bra introduktion och inblick i området. Det kommer att ges föreläsningar och seminarier där du får ta del av deras erfarenheter, forskningsrön, goda exempel med mera. Efter föreläsningarna kan du stanna kvar och mingla med deltagare och talare. Här får du chansen att dela insikter från dagen och skapa nya bekantskaper och nätverk som kan vara till nytta i ditt fortsatta arbete inom området. Notera att det finns föreläsare som har ett särskilt intresse för vad vi kan göra för särskilt begåvade inom matematik. Läs mer om konferensen och anmälan här. Obs! Sista anmälningsdag är 8 december.

I detta sammanhang vill vi också påminna om att då och då kika in på Mattetalangers hemsida och våra nyhetsinlägg. Där kan man nämligen med jämna mellanrum få tips om gratis online-föreläsningar eller online-konferenser som berör just särskilt begåvade elever. Ett exempel på en kostnadsfri konferens som hölls i höstas är 2nd World Giftedness Center International Conference 2023.

En klapp som kan öppnas först i mars är Mattetalangers bidrag till Mattebiennalen. Efter vår lyckade live-podd-inspelning på förra biennalen följer vi nu upp denna med en intervju som tar upp en särskilt begåvad ung mans upplevelser och tankar om sin skolgång. I samtalet lyfts bland annat goda och nya exempel på undervisningsformer som kan komma att passa många fler särskilt matematikbegåvade elever. För att få höra samtalet på plats och för att få möjlighet att ställa någon egen fråga, se till att anmäla dig till just detta pass på biennalen.

Vi har också glädjen att meddela att i juni 2025 kommer den utomordentligt intressanta konferensen som arrangeras av International group for mathematical creativity and giftedness att äga rum i Sverige och Karlstad. Konferensen samlar lärare och forskare från hela världen – alla med ett särskilt intresse för undervisning i matematisk kreativitet och för utveckling av särskild matematikbegåvning. Eftersom man välkomnar bidrag i olika former  – papers, posters och inte minst workshops – från såväl forskare som lärare ute i praktiken, är detta en konferens som vi tänker är superaktuell för många av er. Bidrag ska troligtvis lämnas in runt sista september 2024, så se till att redan tidigt på nyåret samla dina kollegor och fundera över hur ni kan dela med er av er beprövade erfarenhet kring undervisning inom temat. Självklart är man även välkommen till konferensen även om man inte själv håller ett pass. Konferenshemsidan är i dagarna under konstruktion och så snart den lanserats kommer vi att länka till den på Mattetalangers hemsida.

Mattetalanger vi också ge en stor klapp på axeln till dig som lärare, som trots sparbeting och en orolig omvärldssituation gör allt vad du kan för att varje elev i klassrummet ska bli sedd, må bra och få ett bemötande som får dem att växa på många plan i livet. Du är så värdefull! Tack för allt du gör!

Sist men inte minst vill vi uppmuntra alla till att ta väl hand om varandra och gärna ge en mjuk klapp på kinden till någon som verkligen behöver det.

Varma hälsningar och tack för detta år!

Linda och Eva

Mattetalanger