Avsnitt 11

Talangcenter för elever med stor lärandepotential- samtal med Safina de Klerk

I Norge finns det möjlighet att som särskilt begåvad elev eller –  som man väljer att uttrycka det i Norge – som elev med stor lärandepotential söka till olika talangcenter där man tre till fyra gånger på ett läsår får jobba med tvärvetenskapliga utmaningar. Fokus ligger på att eleverna ska få utforska teman inom realfag (matematik, naturvetenskap och teknik)  tillsammans med likasinnande och mötas i sann skaparglädje. Träffarna är kostnadsfria och sker under vanliga skoldagar. Elevernas hemskolor ska anpassa så att antagna elever kan delta utan att missa viktiga moment i skolan såsom prov. Men vad sker egentligen vid dessa talangcenter? Vilken funktion för eleverna kan de tänkas fylla? Vilka får söka? Vilka blir antagna? Hur förhåller sig hemskolorna till det som sker på talangcenter? Och vilka insatser görs egentligen för elever med stor lärandepotential i Norge? Detta och mycket mer diskuterar vi med Safina de Klerk, ledare för Oslo Ventenskapscenter där ett av Norges talangcenter ligger. Sedan starten 2016 har talangcentrat i Oslo etablerat sig som en kompetenshub för elever med stor lärandepotential.

Safina är utbildad (i Sverige motsvarande) civilingenjör liksom talangvägledare. Sedan 2016 är hon ledare för talangcentrat i realfag (naturvetenskap, teknik och matematik) i Oslo och  har sedan starten undervisat över 1000 elever med hög lärandepotential, givit kurser för lärare ett tiotal kommuner, väglett skolor och hjälpt kommuner med att utveckla hållbara strategier och handlingsplaner för sitt arbete med elever med hög lärandepotential. Safina har också själv känt på hur det är att vara en elev med stor lärandepotential i norsk skola – som inte alltid har mött denna elevgrupp på ett fullgott sätt.

För arbetet med Talangcentrat tilldelades Safina nyligen Mensa Norges pris 2022.  På Mensa Norges hemsida kan man läsa att ”Mensa Norge vurderer at dette ligger trygt innenfor organisasjonens formål om å oppdage og hjelpe frem menneskelig intelligens, samt å støtte forskning relatert til intelligens.”

I podden hänvisar Safina till en del referenser som du kan ta del av nedan.

Sökportalen till Talangcenter baseras på Ellas och Pouls listor (se ovan) samt på Betts&Neiharts profiltyper.