AVSNITT 13

Med passion för matematikundervisning – med Cecilia Christiansen

I vårt trettonde poddavsnitt dyker vi in i matematikklassrummet tillsammans med den flerfaldigt prisbelönta högstadieläraren Cecilia Christiansen. Under samtalet beskriver Cecilia på ett öppet, avskalat och samtidigt mycket engagerat sätt hur hennes tankar om undervisning för särskilt matematikbegåvade elever har formats genom åren som lärare. Hennes passion för såväl undervisning som ämnet matematik går inte att ta miste på, när hon generöst delar med sig av de metoder och upplägg hon arbetar med liksom det väl utvalda och strukturerade innehållet. I podden diskuteras bland annat blockmodellen, rädda ekvationerna, grafernas abcd, desmos och matematisk problemlösning. Vidare lyfts ett alternativt sätt att gruppera matematikelever – hastighetsgruppering – som i högre grad möjliggör individualiserad undervisning för särskilt begåvade elever. Cecilia betonar flera gånger det absolut viktigaste av allt i undervisningen – att tro på elevens potential! Detta är ett fantastiskt avsnitt för alla lärare  – noviser såväl som experter.

För oss som deltar på Mattebiennalen är Cecilia ett välkänt ansikte, då hon ofta drar fulla hus där. Men Cecilia ägnar sig även åt att skriva matematikböcker och fortbilda lärare inom matematik. Om du vill veta mer om Cecilia och hennes arbete kan du ta en titt på hennes hemsida. Där kan du bland annat ta del av filmklipp, litteraturtips och onlinekurser.

I poddavsnittet lyfter Cecilia särskilt arbetet med litteraturen i Grafernas abcd och Blockmodellen. På NCM:s plattform finns en fritt tillgänglig föreläsning om Blockmodellen. I Nämnarens arkiv hittar du också följande artiklar med Cecilia.

I poddavsnittet nämner Cecilia NCTM, en årlig kongress som hålls i USA för matematiklärare. Klicka gärna in på NCTM:s hemsida och botanisera bland olika texter och klipp om matematikundervisning.

I avsnittet nämner Cecilia även en bok om särskild begåvning som gjorde starkt intryck på henne. Boken är ”Se mig som jag är” av Camilla Wallström.

Cecilia gillar att skapa egna uppgifter och här nedan kan du läsa några härliga kluringar. Vill du få en utskriftsvänlig version så klicka här, och för facit klicka här.

Uppgift 1: Ett år deltog 202 personer i Möjligheternas dag. Det var tre gånger så många lärare som ledare och sju färre ledare än gymnasieelever. Antalet grundskoleelever var fem gånger så många som antalet gymnasieelever. Hur många grundskoleelever deltog i Möjligheternas dag?

Uppgift 2: En dag skapade Linda kluringar och svåra uppgifter, lika många av varje sort. Eleverna valde 3 kluringar och 15 svåra uppgifter. Då fanns det fyra gånger så många kluringar som svåra uppgifter kvar. Hur många kluringar skapade Linda?

Uppgift 3: För att fira Nämnarens serie Mattetalanger beställde Eva ballonger och pennor med tryck. 3/7 av antalet pennor var lika många som 2/3 av antalet ballonger. Hur många pennor beställde Eva om det var 70 färre ballonger än pennor?

Mattetalanger