nyhetsbrev 7, mars 2016

Mot ljusare tider

Solen skiner allt starkare, fåglarna kvittrar allt ivrigare och det känns som att energin flödar till. Varför då inte ta tillfället i akt och anmäla dig själv eller dina elever till utmanande matematikaktiviteter?! Du hittar information om en hel del spännande fortbildningar, tävlingar och kollon på mattetalangers hemsida och vi listar några av aktiviteterna nedan.

Den 10-12 juni samt den 19-21 augusti är det dags för Kleindagarna på Institut Mittag Leffler och vackra Djursholm. Anmälan till dessa otroligt uppskattade fortbildningsdagar för gymnasielärare går ut 1:a april. Allt utom resan är gratis så se till att skicka in din ansökan redan idag.

För de allra yngsta eleverna, åk 1-4, pågår just nu Mattematchen. Här hjälps hela klassen åt att samla poäng. Det delas ut såväl veckopriset som några större finalpriser till de klasser som samlat mest poäng. Denna online-tävling pågår fram till 15:e april. Se till att ta upp jakten på de skolor som redan påbörjat sin poänginsamling.

I vår utlystes en ny mycket välkommen utbildning/tävling i sannolikhet. Det är lotteriinspektionen som i samarbete med Svenska Matematikersamfundet utarbetat ett kursmaterial i sju steg där elever i åk 7-9 utmanas att arbeta med sannolikheter att vinna på spel. I arbetet ingår att eleverna ska presentera moment för andra elever vilket gör att även elever i åk 5-6 kan komma att involveras i arbetet. Sista kurssteget är en tävling där sista inlämningsdagen är 4:e maj.

För gymnasielever finns det möjlighet att delta i en uppsatstävling i matematik. Det är matematiska institutionen på Stockholms universitet som arrangerar denna aktivitet där deltagarna uppmanas att visa fantasifullhet och kreativitet, klarhet i argumentation och redovisning samt skicklighet i utförande. Sista dag för inlämning är 5:e maj.

Vad sägs om mattekollo? Den 2-12 augusti har elever i åk 6-8 möjlighet att dyka ned i spännande matematik- och programmeringsproblem i ett grönskande Karlstad. För att säkerställa att deltagarna är motiverade och kan tillgodogöra sig innehållet på ett meningsfullt sätt kommer alla som ansöker att behöva göra ett antagningsprov. Provet publiceras 15 april och sista inlämningsdagen är 8:e maj. Ledare på kollot är bland annat Valentina Chapovalova, Fredrik Cumlin och Fredrik Löfgren – alla kända från SVT:s genikampen.

I vår avslutas rektorsutbildningen inom matematiklyftet. Det innebär att ca 3000 skolledare nu fått en introduktion till särskilt begåvade matematikelevers studiesituation och specifika utbildningsbehov. Många skolor borde därmed med glädje och förväntan se fram emot ett lokalt uppföljningsarbete inom ämnet. Då kan man med fördel ta hjälp av det studiepaket som Skolverket utarbetat till sitt stödmaterial för arbete för särskilt begåvade elever. Materialet finns fritt tillgängligt på nätet och du hittar dit via mattetalangers hemsida.

Avslutningsvis vill vi slå ett slag för att Nämnaren under 2016 publicerar en artikelserie under temat Mattetalanger. Den första artikeln knyter an till nationella styr- och stöddokument och lyfter frågor om mattetalanger och särskilt begåvade matematikelever ur ett vidare perspektiv. De kommande artiklarna baseras på erfarenheter från skolverksamheter som införlivat en utmanande undervisning för särskilt begåvade elever i sin ordinarie undervisning.

Ovanstående är bara ett litet smakprov på spännande aktiviteter eller material som alla på olika sätt kan bidra till att stödja utvecklingen av våra särskilt matematikbegåvade barn och ungdomar. Det är så himla skönt att kunna säga att vi verkligen är på väg mot ljusare tider.

Med önskan om en riktigt glad och solig påsk

Linda och Eva