Att utmana genom kreativt skrivande

 

 

 

 

 

Målningen ovan heter Nordisk sommarkväll och är målad av Richard Bergh någon gång runt 1899/1900….fast det brukar jag inte säga till eleverna eller studenterna. I stället ger jag enbart en kort instruktion i början av lektionen eller seminariet:

  • Skriv en dialog. Vad pratar personerna om? Skriv 10 minuter från och med nu!

Under de 10 minuterna svarar jag inte på några frågor, även om eleverna eller studenterna ställer några sådana. Jag vill att de själva löser uppgiften utifrån hur de tolkar den, utan att styra dem vidare.

Efter 10 minuter bryter jag skrivandet. Några som vill uppmanas att läsa upp vad de skrivit. Från början kan det vara lite trevande, men efter hand brukar de flesta vilja dela med sig.

Diskussionen vi har efteråt brukar alltid handla om vilken relation personerna har, vad som hänt precis innan, eller är på väg att hända. Vi kommer också naturligt in på olika delar av språkhistoria eller konsthistoria genom den epok som målningen representerar. Målet med övningen är att få i gång ett skrivande och att visa hur en talande bild enkelt kan utgöra en stödstruktur till ett kreativt och skönlitterärt skrivande. Jag utgår också ifrån att skribenterna har de förkunskaper som behövs. I stället för att först introducera novellskrivade, hur man skriver en dialog, när målningen är ifrån och vad den föreställer startar vi In medias res – rätt in i uppgiften. OM det sedan visar sig att någon behöver mer förklaringar så ger jag dem efteråt. Jag ger alltså bara de instruktioner som verkligen behövs till den som behöver dem i stället för att dels utgå ifrån att en genomgång behövs, och dels att alla behöver en sådan genomgång.

Detta är ett exempel på hur vi börjar en uppgift på hög nivå och bygger stödstrukturer neråt i stället för tvärt om, och hur en uppgift enkelt kan differentieras utan att differentiera eleverna eller studenterna. Alla skriver utifrån sin förmåga utan tak.

Mattetalanger