Möjligheternas dag 29 oktober 2024 – för elever och lärare

Varmt välkomna tisdagen den 29 oktober 2024  till Blekinge Tekniska Högskola och

Möjligheternas dag

– en dag fylld med aktiviteter för såväl elever som lärare.

Via nedanstående länk finns information om att hitta till BTH och när du väl är på plats finns skyltar och flaggor att följa till rätt lokal (enligt bilden på länken är det hus J (2) Multisalen).

https://www.bth.se/om-oss/det-har-ar-bth/hitta-till-bth/

Om du kommer med bil finns det parkeringstillstånd att hämta i BTHs reception (byggnad A (1) på bilden, runda byggnaden bredvid parkeringen).

FÖR ELEVER

Vi på Mattetalanger är himla glada att återigen få möjlighet att möta och sammanföra elever med särskild begåvning och intresse för matematik under en dag ledd av  pedagoger som längtar efter att få dyka in i matematikens underbara värld. För de yngre eleverna (åk F-3) kör vi mellan 9.00 och 12.30 , för eleverna i mellanåldrar (åk 4-6) kör vi mellan 9.00-14.00 och för de äldre eleverna (åk 7-9) kör vi mellan 9.00 och 15.00.

Lunch ingår.

Anmäl dig här.

Detaljerat program för elever

De yngsta elevernas (åk F-3) aktiviteter leds av Emil Folino och Betty Bergqvist båda adjunkter i datavetenskap vid BTH . Emil och Betty är mycket uppskattade lärare i programmering och har också stort intresse för matematiska utmaningar. De älskar att hitta på utmaningar och bus så ni kan se fram emot en spännande och rolig dag .

Eleverna i mellanåldern (åk 4-6) möter under dagen Johan Öinert, professor i matematik vid BTH och Malin Bernelf, adjunkt i matematik vid BTH. Både Johan och Malin har tidigare lett elever under Möjligheternas dag och de har även varit aktiva i andra sammanhang där man erbjudit utmanande matematikundervisning,  arbete med särskilda grupper för högstadiet i matematik, spetsutbildningen Leonardo mm.

De äldsta eleverna (åk 7-9) utmanas av Johan Richter, docent i matematik vid BTH och Anna Svärd, lärare i matematik vid Ehrensvärdska gymnasiet.  Johan har i sina ungdoms dagar själv deltagit i en matematisk cirkel vid Lunds universitet och liksom Anna har han arbetat inom spetsutbildning i matematik.

Flyer för spridning och information hittar du nedan.

Svart flyer för digital spridning.

Vit flyer för kopiering

FÖR LÄRARE

I år har vi glädjen att erbjuda en fortbildningsdag om särskild begåvning av särskilt begåvade!

•Vad utmärker särskild begåvning?

•Vem kan tänkas vara särskilt begåvad?

•Varför behöver vi i skolan stödja även dessa elever?

•Hur kan vi i skolan möta dessa elevers behov?

Känner du dig minsta osäker på svaren på dessa frågor är du hjärtligt välkommen till BTH och Möjligheternas dag tisdagen den 29 oktober 2024. Då får du chansen att genom presentationer, diskussioner och workshops lära mer om och för särskilt begåvade unga av personer som själva är särskilt begåvade. Du vill inte missa detta! Se därför till att boka in dagen redan nu! Fortbildningen startar 9.00 och avslutar 15.30.

Under förmiddagen kommer ni att få ta del av två föredrag om särskild begåvning, vi startar med Bertram Stenlund Fridell från Mensa GCP som kommer att ge oss en föreläsning i ämnet med efterföljande frågestund och diskussion.  Under passet beskrivs även hur Mensa GCP kan vara ett informationsstöd för skolor och ett samverkansstöd för föräldrar och pedagoger. Bertram har en bakgrund som Ma/NO-lärare och jobbar som kvalitetssamordnare på barn- och utbildningsförvaltningen i Vimmerby. I den rollen ingår bland annat att hålla ihop det  kommunövergripande arbetet kring särskilt begåvade barn och elever.

Därefter får ni träffa  Lukas Samby, särskilt begåvad student, som tidigare varit gäst hos oss i Mattetalangers podd. Han kommer berätta om sin skoltid, vad vi som lärare kan göra när vi upptäcker en elev som resonerar och associerar med en skärpa och hastighet som sticker ut. Vi får också tankar och idéer om hur vi som lärare kan ta hjälp av den särskilt begåvade elevens insikter för att utveckla undervisningsmetoder och ämnesinnehåll för att bättre möta dess behov.

Under eftermiddagen blir det workshops uppdelat i två grupper utifrån skolstadier. Workshopsledare är Mikael Gustafsson och Linnea Gustafsson, far och dotter, som båda arbetar som matematiklärare i Osby kommun. Mikael har mångårig erfarenhet som gymnasielärare och har arbetat med utmanande problemlösning för särskilt begåvande elever i högstadiet och han har även ansvarat för tävlingen Pythagoras Quest. Linnea är relativt nyutexaminerad lärare för de tidigare åren och arbetar vid Glimåkra skola. Båda är entusiastiska och drivna personer som älskar att dela med sig av sin kunskap och brinner för matematik.

Evenemanget är kostnadsfritt. Lunch ingår.

Anmäl dig här.

Detaljerat program för lärare

Flyer för spridning och information hittar du nedan.

Svart flyer för digital spridning.

Vit flyer för kopiering.

Mattetalanger