Nyhetsbrev 25, december 2024

Omtanke och eftertanke

Omtanke och eftertanke, med det kommer man långt. Det gäller såväl i privatlivet som i arbetslivet. För om vi skapar en undervisning med omtanke och eftertanke för de enskilda eleverna vi möter så känner de sig troligtvis både sedda och trygga som individer. Då kan nyfikenheten och skratten få ta plats. Och då har vi skapat en fin grund för deras färd med att upptäcka matematiken på djupet.

Just, omtanke och eftertanke, genomsyrar Mattetalangers 16:e poddavsnitt då vi samtalar med Johan Nyh, grundare och vice ordförande för Riksförbundet för särskild begåvning (RFSB).  Samtalet utgår ifrån riksförbundets syfte att påverka, sprida kunskap och samverka, och berör en mängd olika ämnen såsom likvärdighet i skolan, särskilda skolor för särskilt begåvade elever, Brainchild, RFSB:s jättestora sommarläger och RFSB:s lokalföreningar. I sann kunskapsspridningsanda kommer vi också in på frågor som sällan lyfts i samtal om särskilt begåvade elevers behov. Det är dock noterbart att genom hela avsnittet framkommer Johans tro på att det finns många som vill göra gott och att vi tillsammans kan hjälpa varandra att förändra på ett positivt sätt.  Han välkomnar också samarbete med alla som vill göra skillnad för särskilt begåvade individer. Vidare uttrycks en ödmjuk tacksamhet för alla som på olika sätt bidrar eller bidragit till att göra livet lättare för just särskilt begåvade individer. Ni hittar avsnittet på Mattetalangers hemsida och där poddar finns.

I samma anda vill vi på Mattetalanger också passa på att tacka alla som på olika sätt bidrar. Någon kanske gör som Tove Eklund, författare till Särskild begåvning och twice-exceptionality: inkluderande undervisning och pedagogisk differentiering, och skriver en bok. Någon annan kanske svarar på remisser eller sliter med formuleringar för att skapa bättre och nya skollagar som berör Elever som ges möjlighet att läsa på en högre nivå och gå fram i snabbare studietakt eller som gäller att Riksrekryterande spetsutbildning i högstadiet införs som en permanent del av skolväsendet. Ytterligare andra skapar förutsättningar för berikande möten likt Stockholms stad som erbjuder elever som behöver extra utmaningar inom ämnet möjlighet att träffa en mentor vid Vetenskapens Hus. Sedan finns det ni som skapar forskarnätverk såsom Nordic Network for Gifted Education eller forksningskonferenser som European Council for High Ability (ECHA) och The 14th International group for Mathematical Creativity and Giftedness conference (igMCG).  Tillsammans gör vi stor skillnad. Mer om de nya lagarna och insatserna ovan finns på Mattetalangers hemsida.

De som gör störst skillnad i vardagen är kanske ändå alla fantastiskt omtänksamma och eftertänksamma lärare ute i skolorna. Tack alla ni som gör ett otroligt arbete och spelar en viktig roll i en tid när det blåser orosvindar. Att ni år efter år fortsätter ert engagemang är lika imponerande som ovärderligt.

Under Möjligheternas dag 2024 delade två av dessa lärare – Mikael Gustafsson och Linnea Gustafsson – med sig av sin syn på värdet av att jobba kreativt och intresseväckande i matematik samt hur de gör. Men inte minst delade de med sig av sin passion för ämnet och mötet med eleverna. Detta smittade av sig till deltagarna som under eftermiddagen slukades upp av intressanta diskussioner om uppgifterna.

Under samma dag fick deltagande lärare också lyssna till ett föredrag av Bertram Stenlund Fridell från Mensa GCP som gav oss en fin grundläggande föreläsning om särskild begåvning med en efterföljande frågestund och diskussion. Under det informativa passet beskrevs även hur Mensa GCP kan vara ett informationsstöd för skolor och ett samverkansstöd för föräldrar och pedagoger. Vi på Mattetalanger vill gärna uppmuntra lärare och annan skolpersonal att efterfråga detta sina stöd från Mensa. Material från såväl Betrams som Mikael och Linneas pass hittar du på Mattetalangers hemsida under Möjligheternas dag.

Men vad vore alla initiativ kring en undervisning för särskilt begåvade utan tankar och återkoppling från eleverna själva? Betydligt fattigare och futtigare. Därför är det guld värt när särskilt begåvade individer som Lukas Samby berättar om erfarenheter från sin skoltid och vad vi som lärare kan göra när vi upptäcker en elev som resonerar och associerar med en skärpa och hastighet som sticker ut. I diskussionen mellan lärarna och Lukas lyftes teman som att våga låta särskilt begåvade elever läsa in ”kunskapsluckor” parallellt med att de blir utmanande, återkoppling till särskilt begåvade elever och studieteknik. Mycket lärorikt.

Möjligheternas dag 2024 lockade också rekordmånga barn och ungdomar till våra elevaktiviteter och vi fick stänga anmälan långt innan planerat. Med stor omsorg hade våra strålande ledare Emil Folino, Betty Bergqvist, Malin Bernelf, Johan Öinert, Anna Svärd Olsson och Johan Richter valt ut och skapat uppgifter som inspirerade till stor eftertanke för våra underbart entusiastiska elever. De yngsta eleverna jobbade och lekte lustfyllt med tre olika sorters algoritmer/datorprogram, de äldsta eleverna spelade bland annat spel där sannolikhetslära tar dig långt och alla de andra eleverna fick följa med in i krypteringens spännande värld. Att dagen varit fängslande för många elever vittnar de mail och bilder vi fått i efterhand. På bilden intill ser ni en av de deltagande eleverna, en minut efter att hon kommit innanför hemmets dörr dagen för Möjligheternas dag. Några av de aktiviteter som eleverna fick möta finns att ta del av på vår hemsida. Varför inte köra Johans blandade kluringar efter Kalles på kulafton😉.

Omtanke och eftertanke krävs också i olika professioners samarbete i utvecklingen av ett bättre stöd för särskilt begåvade elever. Och här är det viktigt att ödmjukt lyssna till såväl forskare som praktiker, samt lära och inspireras av varandra. I Mattepoddens senaste avsnitt samtalar vi just om detta med en stark röst för särskilt begåvade – Carolin Sims. Samtalet kretsar kring olika professioners utmaningar inom skolan, med fokus på lärare, speciallärare/specialpedagoger och elevhälsa, deras relation till och arbete med att stötta och utmana särskilt begåvade elever och på vilket sätt detta arbete skulle kunna samordnas och utvecklas ytterligare. Vi diskuterar även vad som idag ingår i lärarutbildningen rörande detta område och vad som där skulle kunna utvecklas. Låt dig fångas av Carolins energi och inspireras till nya aktiviteter med omtanke och eftertanke.

Med önskningar om en fin jul- och nyårshelg i tacksamhetens tecken

Linda och Eva

Mattetalanger