Sammanfattning av GCP-föreläsning

Fortbildningsdagen inleddes med en föreläsning om särskild begåvning. Föreläsare var Bertram Stenlund Fridell från Mensa Gifted Children Program. Nedan följer en sammanfattning av presentationen.

Vad innebär särskild begåvning?

Bertram inledde med att förklara grunderna kring vad särskild begåvning innebär och att dessa elever inte är en homogen grupp med samma behov och förutsättningar. Snarare kan de vara mycket olika, med varierande styrkor och utmaningar. Deltagarna fick lära sig att känna igen några vanliga kännetecken hos särskilt begåvade barn: snabb inlärning, tidig språkutveckling, ett utmärkt minne, stor nyfikenhet och kreativitet.

Utmaningar för särskilt begåvade elever

Föreläsningen betonade att särskilt begåvade elever kan möta vissa utmaningar i skolan. Ett stort hinder är risken för understimulering, vilket kan leda till att de presterar under sin potential och mår dåligt av skolmiljön. Känslan av att vara annorlunda och risken för utanförskap förekommer också, vilket kan skapa en osäkerhet. Begreppet ”twice exceptional” (2e) – särskilt begåvade elever som även har någon form av funktionsnedsättning – diskuterades också som en grupp som ibland är extra svår att identifiera och ge rätt stöd.

Skolans ansvar och strategier

En central del av föreläsningen handlade om skolans ansvar. Skollagen tydliggör elevers rätt till stimulans och utveckling utifrån sina förutsättningar. Bertram lyfte Skolverkets rekommendationer och vad Skolinspektionen ser som kvalitetsfaktorer i undervisningen av särskilt begåvade elever.

För att hjälpa lärare och skolpersonal presenterades ”Pedagogens ABC”, strategier för att möta och engagera särskilt begåvade elever. Två viktiga begrepp som diskuterades var acceleration, vilket innebär att eleverna får arbeta i snabbare takt eller på en högre nivå, och berikning, som erbjuder bredare och mer fördjupande material. Vikten av att bygga ett stödjande nätverk runt eleven, med centrala personer som kan ge vägledning, underströks också.

Att skapa en positiv och inkluderande lärmiljö

För att särskilt begåvade elever ska trivas och utvecklas behövs en lärmiljö där de känner sig sedda, hörda och respekterade för sin begåvning. Bertram betonade vikten av ett lyhört bemötande och gav tips på hur lärare kan skapa ett inkluderande klassrum där alla elever känner sig välkomna och uppskattade.

Samarbete mellan skola och hem

Föreläsningen avslutades med en diskussion om betydelsen av samarbete mellan skola och hem. För att särskilt begåvade elever ska kunna blomstra behöver både skola och föräldrar arbeta tillsammans för att skapa en förståelse för elevens behov och stödja deras utveckling.

Om Mensa GCP

Mensa GCP har som huvudverksamhet att informera om särskild begåvning i form av kostnadsfria föreläsningar på framförallt skolor. 

De driver också samverkansforum för föräldrar och för pedagoger i form av Facebookgrupper:

Mensa GCP Föräldrar

https://www.facebook.com/groups/110902582256635

 

Mensa GCP Pedagognätverk

https://www.facebook.com/groups/403358461348753

 

För mer information om GCP, besök hemsidan (www.mensa.se/gcp) eller kontakta GCP via 

gcp@mensa.se

Mattetalanger