Storvinst för Engelbrektsskolan i mattetävling (240202)
I helgen gick finalen av Högstadiets Matematiktävling av stapeln och Engelbrektsskolan visade var skåpet ska stå. Läs mer i Mitt i Stockholm.
Eleven Maja Höök på Hagge skola är särbegåvad – får extra hjälp (240201)
12-åriga Maja Höök på Hagge skola i Smedjebackens kommun är en av få elever i Sverige som har väldigt lätt i flera skolämnen. Nu får hon extra hjälp för att hon är särskilt begåvad.
– Jag uppskattar det väldigt mycket. Annars hade det blivit långtråkigt i skolan, säger Maja Höök. Se filmklippet på SVT Dalarna.
Särskilt begåvade elever i Smedjebacken ska få bättre hjälp genom nya riktlinjer (240201)
Nu ska elever som är särskilt begåvade i Smedjebacken få bättre hjälp. För att på bästa sätt stötta eleverna har kommunen beslutat om gemensamma riktlinjer i samtliga skolor. Se filmklippet på SVT Dalarna.
Victoria, 11, räknar matte på BTH under höstlovet (231031)
På höstlovet finns tid för att vila från läxor och skolarbeten. Eller kan man göra det bästa man vet – lösa kluriga matteuppgifter.
Elvaåriga Victoria Villnersson var en av ett 100-tal ungdomar som besökte BTH för att utmanas i matte. Ta del av klippet från SVT Blekinge.
Särbegåvade Viktor, 16, kom in på Chalmers: ”En bekräftelse”. (230713)
16-årige Viktor Carlsson från Karlstad som är särbegåvad, har precis tagit studenten och ska till hösten påbörja en femårig civilingenjörsutbildning på Chalmers tekniska högskola.” Jag ser inte varför det skulle göra något att jag är två år yngre än average”, säger Victor Carlsson. Lyssna till radioklippet från SR P4 Värmland.
Särbegåvade Viktor, 16, räknar med att börja på högskolan i höst (230630)
16-åriga Viktor Carlsson från Karlstad som är särbegåvad, har precis tagit studenten och räknar med att börja högskolan till hösten. Men att han kommer att vara yngre än alla andra, gör honom ingenting.” Det är inte någonting man tänker på jättemycket egentligen utan det blir vardag”, säger Viktor Carlsson. Lyssna till radioklippet från SR P4 Värmland.
Så är det att vara särskilt begåvad (230414)
I Sverige finns det i genomsnitt minst en särskilt begåvad i varje klass. Tolvåriga Matei Dystland Ghica i Karlstad är en av de som fått byta skola flera gånger för att han inte fick tillräckligt med utmanande skoluppgifter. Caroline Sims, som forskar om särskilt begåvade, berättar om vad som kan hända om man inte får utmanade uppgifter. Och så pratar skolministern Lotta Edholm, från Liberalerna, om planerna för att hjälpa särskilt begåvade. Ta del av klippet på SR.
Unika satsning på särskilt begåvade elever i Karlskrona: ”Jättekul” (221123)
Extra utmaningar till duktiga matteelever är inget nytt. Men Karlskrona blir först i landet med att bredda satsningen på särskilt begåvade elever till att även omfatta studier i språk och historia. Läs och lyssna på reportaget här.
Så ska de särbegåvade eleverna stimuleras. (221123)
Uppmärksammar man inte barn med särskild begåvning riskerar de att tappa intresset – till och med börja skolka. Nu vill Karlskrona fånga upp begåvade elever på ett helt nytt sätt. Läs och lyssna på reportaget här.
Tre frågor om: särskilt begåvade elever (221123)
Fem procent av alla elever uppskattas vara särskilt begåvade. Forskningsvärlden har inte enats om någon definition av begreppet, men enligt lektorn Linda Matsson, som forskar om särskild begåvning vid BTH, brukar man tala om elever som kan se bortom det uppenbara, kan ta till sig komplexa idéer och har ett analytiskt tänkande. Läs och lyssna på reportaget här.
Här samlas unga mattetalanger från hela landet i Karlskrona (221101)
Särskilt begåvade i matematik från olika delar av Sverige träffades i Karlskrona för att lösa mattekluringar och utveckla sin talang. Så unga barn som sexåringar fick testa på att programmera medan äldre barn fick lösa logiska problem tillsammans. Läs och lyssna på reportaget här.
Så lever jag (220413)
Malcom är särskilt begåvad. Han är sju år och går i tredje klass, men har matematik och svenska tillsammans med sexorna. Ibland vill andra barn sätta honom på prov med supersvåra mattetal och det tycker Malcom är kul. Det allra värsta är när skolan känns för lätt. Se avsnittet ur SVT:s serie ”Så lever jag”.
Läraren Simon tog sig an särskilt begåvade eleven Mohammad (220302)
Högstadieläraren Simon Larsson fick tidigt ta Mohammad Hafez Daydari när elevens särskilda begåvning i matematik upptäcktes. Nu utbildar han sig till speciallärare för att kunna hjälpa eleverna i båda kunskapsändarna att utveckla sig. Läs mer och lyssna på intervjuen med Simon i SVT Nyheter Värmland
Mohammad från Kristinehamn går i sjuan – och läser avancerad gymnasiematte (220302)
13-årige Mohammad Hafez Daydari i Kristinehamn kom till Sverige från Syrien som åttaåring och har visat sig vara en särskilt begåvad elev. Han går nu i sjuan, efter att ha fått hoppa över årskurs sex, och läser redan gymnasiematematik på avancerad nivå. Läs mer och lyssna på intervjuen med Mohammad i SVT Nyheter Värmland
Jolicia ska bli ännu bättre på matte med hjälp av mentorn Freja (211118)
Jolicia Keriakes är ett av de barn som deltar i ideella föreningen Intize kostnadsfria mentorskap i matematik på distans för begåvade barn utanför storstäderna. Lyssna på klippet från P4 Värmland.
Tuva, 11, löser gymnasiematte – fick höra att hon skulle ”bromsa in” (211115)
Syskonen Tuva och Tilda Berglund har extra lätt för vissa ämnen i skolan och på de vanliga lektionerna satt de mest av tiden. Men en ny sorts undervisning har gjort skolan rolig igen. Se klippet från SVT Helsingborg.
10-åriga Hampus vill lära sig matte på fritiden (210101)
Barn i hela Sverige, som har lätt för att lära sig matte, får nu chansen att – helt gratis – få en matte-mentor genom ett nystartat projekt. – Det är kul, att få lära sig saker och få träffa andra som också förstår samma saker, säger Hampus Ejeblad från Linköping. Se inslaget om Intize mentorsprogram på SVT öst.
Unga mattegenier får utlopp för sin talang på Chalmers (200808)
I tre dagar har särskilt begåvade barn från hela landet bjudits in till Chalmers för att tillsammans lösa kluriga uppgifter och få utlopp för sina kunskaper. Något många av dem saknar i den vanliga skolan. – Det är skönt att vara här, för det är svårare, mer stimulerande och lugnare, säger Vidar-Lo Blom Nählinder från Angered. Se inslaget på SVT väst.
Särskilt begåvade barn möttes under matteläger på Chalmers (200807)
Att spendera ett par sommarlovsdagar med att plugga matte låter som mångas mardröm. Men för särskilt begåvade barn är det en välkommen utmaning som skolan sällan erbjuder.
– Det har varit kul att lära sig nya saker. Och träffa nya vänner, säger 12-årige Aron Nilsson. Läs mer på Göteborgspostens hemsida.
Möjligheternas dag – BTH fylldes av matteälskande barn (200108)
Möjligheternas dag är en årligen återkommande aktivitet som arrangeras av Blekinge Tekniska Högskola tillsammans med NCM. I år var det ca 80 matteintresserade barn som tillsammans klurade på matematiska problem. SVT- Blekinge
Gabriel är särbegåvad – är elva men går i åttan (191216)
Gabriel är elva år och särbegåvad. Han går i åttonde klass istället för femman och han läser matte på gymnasienivå. Tack vare hjälp från skolan har han idag en skolgång som funkar. Men resan dit har inte varit självklar. Se inslaget i SVT Nyheter Småland.
Gabriels mamma: ”Vi får hjälp men många andra får det inte” (191216)
Gabriels mamma Malin Isenfors är engagerad i frågan kring särbegåvade barn. Hon menar att kunskapen är otillräcklig och tycker att kommuner och skolor behöver göra mer. Se inslaget i SVT Nyheter Småland.
Läraren Anders undervisar elvaåring i matte på gymnasienivå (191216)
En gång i veckan har Gabriel mattelektion hos Anders Skoog på Växjö Fria gymnasieskola. Att ha en elvaåring som elev på gymnasiet är inte en vanlig syn men en utmaning Anders gärna tog. Se inslaget i SVT Nyheter Småland.
Stefan Buijsman, 23, är Sveriges yngsta doktor (190323)
Stefan Buijsman var 15 år när han gick ut gymnasiet. Fem år senare blev han Sveriges yngste doktor efter att ha disputerat i matematisk filosofi som 20-åring. ”Jag var annorlunda jämfört med andra barn”, säger han. Artikel fanns i Metro.
”Särbegåvade barn behöver stöd på samma sätt som de som har det svårt i skolan” (190318)
Uppskattningsvis fem procent av alla människor är särbegåvade. I Bromma ska man nu starta ett pilotprojekt med gemensamma mattestudier för särskilt begåvade elever.
– Frågan uppmärksammas i större utsträckning i Bromma än i Skärholmen, säger Bo Andersson, grundskolechef i Stockholms stad. Läs mer i på DNs hemsida.
Högpresterande eller särskilt begåvad (190124)
Enligt Skolverket kan omkring fem procent av Sveriges elever räknas som särskilt begåvade. Men enligt Attila Szabo, forskare i matematikdidaktik, är det inte viktigt att avgöra om en elev är särskilt begåvad eller högpresterande i matematik.
Stockholm satsar ytterligare på särskilt begåvade elever (190124)
I Stockholm har satsningen med spetsklasser pågått i fem år och där har specialinriktningar mot matematik varit poplära. Det är en del i Skolverkets och Stockholms stads satsning för att möta särskilt begåvade elever och nu vill staden utöka insatserna ytterligare.
Handlingsplan för särskilt begåvade elever (181212)
Se när Jakob Fredby löser en ekvation inför reporten från SVT Norbotten
Luleå Teknisk universitet samlar matematiklärare (181212)
Det finns för få utmaningar och särskilt begåvade elever glöms bort. Luleå tekniska universitet samlar matematiklärare för att diskutera hur de kan utmana högpresterande och särskilt begåvade elever.
Ny avhandling om särskilt begåvade elever (181205)
Skolporten intervjuar Elisabet Mellroth om hennes avhandling Harnessing teachers’ perspectives: Recognizing mathematically highly able pupils and orchestrating teaching for them in a diverse ability classroom. Resultatet visar att lärare från skolutvecklingsprojekt har hög kompetens om särskild begåvning.
Sveriges bästa matteelever gör upp i Stockholm (180413)
I helgen samlas Sveriges unga matematikerelit i Stockholm. 13 elever från gymnasieskolor runt om i landet, varav fem kommer från Stockholm, gjorde idag upp i en lagduell mot vuxna yrkesverksamma matematiker och doktorer. Reportage i SVT
Anton, 14 år – mattesnille och LiU-student (180318)
Aron Enström är 14 år och älskar matte. Nu läser han linjär algebra på LiU, gör sin prao på matematiska institutionen och hoppas på att en dag bli forskare i matematik. Läs mer på LiUs hemsida.
Intervju med förstelärare i Simrishamn (180306)
Skolvärlden intervjuar Ola Olsson, förstelärare i Simrishamn, med uppdrag att öka kompetensen om de särskilt begåvade eleverna. Artikeln heter ”Satsning för särskilt begåvade elever – så gick det sen”
Talanger löste kluriga problem (180109)
Möjligheternas dag har blivit en succé på Blekinge tekniska högskola – där matematiska utmaningar stod på schemat för yngre barn.
Matteinspiration för de särskilt begåvade (180109)
När unga mattetalanger möttes på Möjligheternas Dag var det viktigare att tänka fritt än att tänka rätt. För att bli en bra matematiker är kreativiteten viktig.
Jag tänker bättre när jag får utmaningar (171012)
Tolvåriga Ninni Ekman är särskilt begåvad. Hon har precis börjat gymnasiet, och trivs bra. Men skolgången har varit en prövning. Vändpunkten blev ett skolbyte och lärare som förstod att Ninni behövde utmaningar på sin nivå. Inslaget fanns på Pedagog Göteborgs hemsida.
Rolig matte för begåvade (170915)
Särskilt begåvade elever behöver extra utmaningar (170927)
Särskilt begåvade elever behöver extra utmaningar. Annars är risken stor att de tappar motivation och får problem i skolan. På Hvitfeldtskas spetsutbildning i matematik finns det bred erfarenhet av att bemöta elever med särskild begåvning. Intevjun med koordinator Henrik Petersson fanns på Pedagog Göteborgs hemsida.
Kvinnliga hjärnan bakom rymdprogrammet träder fram (170125)
Hennes liv är som en saga. Eller snarare en Hollywoodfilm. Efter 50 år i det fördolda kliver, Katherine Johnson, en av USA:s bästa matematiker fram i rampljuset. Läs mer på SVTnyheter.
Mattetalanger möttes på BTH (170110)
A+B+B=BA. – Det handlar om att ta vara på vad A är och vad B är. En uppgift för BTH:s unga talanger. Läs mer i Sydöstran.
Matematikdag för talangfulla elever (170110)
För att uppmuntra särskilt begåvade matematikelever i skolan krävs ökad vägledning och gemensam problemlösning. Det lyftes under gårdagens matematikevenemang på BTH. Läs mer i Blekinge Läns Tidning.
Att älska matematik (år 2016)
Svensk dokumentärfilm om matematikens skönhet och om att uppskatta problemlösning. Möt unga matematiker som tävlar i matematik och tränar inför den internationella matematikolympiaden för gymnasister. Tag del av avsnittet på urplay.
De brinner för matematiken och unga talanger (161208)
Eva Pettersson och Linda Mattsson är riktiga matte-eldsjälar. De brinner för elever som gillar matte och behöver utmaningar, också i skolan. Läs mer i Blekinge Läns Tidning.
David Wärn bäst på matte igen (161121)
David Wärn, 18 år, försvarade sin titel. Han tog hem guldet när matte-SM avgjordes i Lund. Läs mer på Aftonbladets hemsida.
Jag undervisar smarta barn (161108)
Elever som lätt når sina mål är sällan prioriterade i skolan. Marie Lindström och Anna Wedestig arbetar båda två, på olika sätt, med just dessa barn. Lyssna på Tendens i P1.
Lektor: Ta vara på de unga genierna (161031)
Skolan har ofta planer för att ta hand om barn som har det svårt i skolan. Lektor Linda Mattsson vill nu också lyfta fram de elever som har det lätt i skolan. De behöver också stöd. Lyssna på det korta inlägget i P4 Gotland.
1. plass i Europamesterskap for Unge Forskere. (160919)
Ane og Torstein har klart det igjen! I dag gikk de helt til topps i Europamestermesterskapet i Brüssel. Nå går turen til Verdensmesterskapet i Los Angeles 14. – 19. mai 2017. Artikeln fanns på Fagerlia Videregående Skoles hemsida.
Supersmart och frustrerad. Johannes är för begåvad för skolan. (160602)
Johannes kan snacka robotar med robotforskare och matematik med ingenjörer. Han kan programmera partikelfysik och avancerade spel. Ändå får han nöta multiplikationstabellen i skolan. Det gör ingen gladare. Läs mer på kit.se.
Fredrik är ett framgångsrikt geni. Trots skolan. (160602)
Att vara smartare än alla andra är ingen garanti för att lyckas i skolan. Snarare tvärt om. Men robotutvecklaren Fredrik Löfgren lyckades ändå. Nu hjälper han särbegåvade barn – genom att ge dem svåra matteproblem att lösa. Läs mer på kit.se.
20 åriga Stefan Buijsman är Sveriges yngsta forskare (160527)
Stefan Buijsman tog sina första högskolepoäng när han var tolv, läste Kant när han var 13 och började på universitetet när han var 15. Nu är han troligen Sveriges yngsta doktor någonsin. Lyssna på inslaget från SR, P1, här.
Brussel og Los Angeles neste for Ane og Torstein: Her får de vite at de har vunnet (160422)
Ane Espeseth (18) og Torstein Vik (16) er vinnere av førstepremien i Konkurransen Unge Forskere. Prisen er på 10.000 kroner, samt at de to går videre til europamesterskapet i Brussel i september og til verdensmesterskapet i Los Angeles i mai neste år. Läs mer i Sunnmorsposten.
Våga se elevers olika förmågor i skolan (160405)
Även inom politiken diskuteras nu studiesituationen för särskilt begåvade elever. Moderaterna i Linköping debatterar spetsklasser och möjligheter för särskilt begåvade elever att studera tillsammans med jämlikar.
Vanessa: ”Jag fick sitta ensam med en bok” (160323)
Särbegåvade barn behöver extra utmaningar i skolan, men få kommuner satsar på de duktigaste eleverna. I Norrköping startar man nu en matteklubb för de smartaste. Se inslaget från SVT Nyheter Öst här.
Amelie 16 år: Här får man vara en plugghäst (160324)
Berzeliusskolan i Linköping har en av landets femton spetsutbildningar dit rekordmånga sökt till hösten. Se inslaget från SVT Nyheter Öst här .
Distriksfinal i Pythagoras Quest (160310)
Lag från tio högstadieskolor i Blekinge ställde upp i distriktsfinalen av matematiktävlingen Pythagoras Quest. I år knep Wämöskolan från Karlskrona förstaplatsen och går nu vidare till riksfinal. Till årets omgång hade 412 skolor från sexton län lockats. Sammanlagt har närmare 15 000 högstadieelever deltagit i kvaltävlingen. Läs hela artikeln.
Så undervisar du särbegåvade elever (160205)
Det finns en stor okunskap, från politiker ner till lärare, vad det gäller hur vi kan stödja utvecklingen av särskilt begåvade elever i skolan. Det understryker Linda Mattsson, vid Blekinge tekniska högskola, i en kort intervju med Skolvärlden. Läs hela texten här.
Särskilt begåvade elever – alla har rätt till utmaningar (151220)
I Skolverkets film ”Särskilt begåvade elever – alla har rätt till utmaningar” berättar gymnasieeleverna Daniel Eriksson och Karolina Hanthe om några erfarenheter från sin skolgång. Deras nuvarande matematiklärare, Jenny Homann, på Hvitfeldtska gymnasiet ger exempel på hur arbetet med de särskilt begåvade eleverna kan ta sig uttryck i klassrummet.
Lund får spetsutbildning i matte (151023)
Polhemskolan i Lund har nu fått spetsutbildning i matematik. Läs mer här.
Genikampen på SVT
Just nu pågår Genikampen på SVT. Här finns många spännande deltagare. Tre av dem är särskilt bevåvade i matematik. Här kan ni läsa mer om dessa deltagare Fredrik Cumlin, 17 år, Axel Bååthe, 17 år, och Valentina Chapovalova, 29 år.
Han har räknat ut att matematik är roligare än skollov (150514)
Hur firar man bäst ett skollov? Genom att åka till matteläger, tycker 16-årige Nicolaas Gunnarsson från Kiruna. Nicolaas är en av 17 elever som under Kristi himmelsfärdsdagen samlades för att delta på ett matteläger i Luleå. Ledare för lägret var gymnasielektor Anna Wedestig, Luleå gymnasieskola. Här går det att läsa mer om lägret.
Förberedelser inför matematikolympiaden (150417)
Trots sjunkande skolresultat i matematik går detbra för de svenska gymnasie-elver som deltar i OS i matematik. I mitten av april pågick uttagningarna till sommarens olympiad i Thailand. Tävlingarna utspelade sig några månader senare och det blev ett brons till Sverige genom Tianfang Zhang från Sollentuna.
Matematiska förmågor utvecklas genom diskussion och opponering på Malmö Borgaskola (150327)
På Malmö Borgarskola ger Svetlana Iantchenko lektioner som präglas av gruppdiskussioner. I början av varje lektion får grupperna varsitt problem. Efter varje lösning ska gruppen presentera hur de har tänkt. Det här görs inför resten av klassen som i sin tur har som uppgift att opponera på sina klasskamrater. Opponeringen ställer krav på gruppen att samarbeta, ställa relevanta frågor och ge synpunkter på sådant som de tycker kan utvecklas. Läs hela artikeln .
Hon lär eleverna att själva hitta svaren (150307)
Svetlana Iantchenko är matematiklärare på Malmö Borgarskola och har fått årets Ingvar Linqvistpris i matematik ”för framgångsrik utveckling av matematikundervisning baserad på problemlösning, tävlingar och laborationer i grundskolan och gymnasiet.” Svetlana arbetar gärna med problemlösning med särskilt begåvade matematikelever på grund- och gymnasieskolan – ett arbete som innebär att hon som lärare ständigt måste och vill lära sig mer matematik. Läs hela artikeln.
Matteklubben på Ångström gör succé (141217)
Uppsala kommun finansierar matteklubben som startade i höstas med 50 000 kronor i stöd. Under våren fortsätter verksamheten med större ekonomiskt bidrag och undervisning var tredje vecka. Läs hela artikeln
Våga spetsa matten (141013)
Skoldagen är egentligen slut, men flera elever stannar för att lära mer. Cecilia Eriksson, lärare på Alfaskolan i Solna, lockar fem grupper i veckan till sina fördjupande lektioner i matematik. Läs en artikel i Nämnaren om Cecilias arbete med fördjupningsgrupper.
Utmana talangerna – annars tröttnar de (141013)
Elever som har särskilda förmågor i matematik har varit en bortglömd grupp som man undvikit att prata om i Sverige. Det är viktigt att gruppen uppmärksammas, anser forskaren Linda Mattsson.
Upptäck mattepotentialen i eleverna (140908)
Jana Madjarova, professor i matematik, skriver om vikten av att lyfta fram unga med fallenhet för matematik och hur tävlingen Matte-SM kan bidra till att lyfta fram den potential många deltagare har. Läs hela artikeln.
Sveriges bästa examensarbete med inriktning mot lärande och undervisning i matematik (131213)
Janna Malmgren har tilldelats Göran Emanuelsson-stipendiet för sin uppsats med titeln ”Vad roligt att vi har ännu en mattebegåvning!”: En studie om lärares tankar kring elever med särskilda matematiska förmågor.
Monstervågor – en matematisk utmaning (130610)
För en matematiker är havets vågor något som har att göra med differentialekvationer, dessutom tämligen kluriga sådana. Med hjälp av matematisk forskning kan man öka förståelsen för hur vattenvågor bildas och rör sig – vilket i slutändan kan vara värdefullt exempelvis i arbetet med att förutspå uppkomsten av farliga monstervågor. Läs hela artikeln.
Ett mattegeni från Rimforsa (130406)
Att kalla Jun Jun Wei för ett mattegeni är knappast någon överdrift. Den 11-åriga Rimforsakillen går i årskurs 4 – men hans mattekunskaper är snart uppe på gymnasienivå. – Jag tänker på matte nästa hela tiden, säger han.
Vi är överbegåvade (2013)
De 10-åriga identiska tvillingarna Erik och Gustav lärde sig läsa redan innan de fyllde tre. När de var fyra och ett halvt började de på en engelskspråkig förskola, och lärde sig tala och läsa engelska på sex veckor. Skolan var till en början så fruktansvärt lätt och tråkig att Erik och Gustav blev självmordsbenägna. Det blev starten på en rasande karriär genom skolsystemet. Lyssna på radioprogrammet.
Lärarrummet (2012)
Cecilia Eriksson är matematiklärare på Alfaskolan i Solna. Hon tilldelades 2012 års Ingvar Lindqvistpris i matematik för sitt framgångsrika arbete med att få elever att tillvarata och utveckla sin matematiska talang och förmåga. Hennes stora engagemang och skicklighet leder eleverna till såväl breda kunskaper som djup förståelse.
Bra på matematik – då behövs extra stöd (111009)
Elever som är särskilt begåvade i matematik får ofta för lite stimulans. Så borde det inte vara, anser forskaren Eva Pettersson. – Uppmärksamma eleverna! Ta hjälp om du är osäker på hur du ska möta dem.
Mattetalanger tror på seger (110224)
Pennorna är vässade och linjalerna är redo. Den 30 mars möter Liljeborgsskolans bästa matteelever andra skånska lag i regionfinalen i Pythagoras Quest. Vinnarna får representera Skåne län i Sverigefinalen. Läs hela artikeln.