Vad kan skolan göra för mig som särskilt begåvad? – Ett samtal med Lukas Samby om studiesituationen inom skolans alla nivåer
I vårt fjortonde poddavsnitt är vi live på Matematikbiennalen 2024. Inför denna entusiastiska publik samtalar vi med Lukas Samby, som numera är en särskilt begåvad student, om vad vi som lärare kan göra när vi upptäcker en elev som resonerar och associerar med en skärpa och hastighet som sticker ut? Hur kan vi ta hjälp av den särskilt begåvade elevens insikter för att utveckla undervisningsmetoder och ämnesinnehåll för att bättre möta dess behov?
Några av de beskrivningar och frågeställningar som lyfts i samtalet är Lukas uppväxt, förväntningarna vid skolstart, upplevelsen av de tidigare åren i skolan, vad som fungerade och inte fungerade för honom, när han eller omgivningen insåg att han var särskilt begåvad, vilka insatser som då gjordes för honom, grundskolans senare år med hög solfrånvaro, vad som skulle kunna fått Lukas tillbaka till skolan, gymnasietiden där Lukas fick några riktigt fina undervisningsupplevelser. Lukas lyfter också vikten av återkoppling även om prestationen är strålande samt vikten av undervisningsformen för matematikundervisningen under gymnasieperioden. Vi avrundar samtalet med att diskutera hans studier vid högskola och universitet. Allra sist ger han några råd till lärare i alla skolstadier.
En bok som Lukas tar upp under samtalet och som han rekommenderar är A first course in abstract algebra av John B. Fraleigh, vilken du kan hitta här.
Ett tänkvärt citat ut poddavsnittet är ”Att få något som är alldeles för svårt kan bli väldigt motiverande.”.
Lukas utmanar oss också med en kluring där det finns en ledtråd och även en liten filmsnutt som visar svaret. Ta en sak i taget och tjuvkika inte för tidigt. Lycka till!
Bestäm arean av nedanstående yta?