I Mattetalangers artonde avsnitt riktar vi fokus mot hur man kan hålla ihop ett kommunövergripande arbete kring särskilt begåvade barn och elever. I samtalet tar vi bland annat upp vikten av all personals kunskap om särskild begåvning, rektorernas centrala roll för att skapa goda strukturer för arbetet med särskild begåvning ute på enheterna, styrkan i att flera anställda på förvaltningen engagerar sig i ämnet, värdet i att ha en person ansvarig för frågor om särskild begåvning per enhet och möjligheterna som skapas med ett kommunalt nätverk med fokus på frågor som rör särskild begåvning. Att avsnittet bjuder på många fina konkreta exempel på hur detta arbete kan se ut i praktiken har vi dagens gäst, Bertram Stenlund Fridell, att tacka för.
Bertram är utbildad Ma/NO-lärare och sedan 2014 kvalitetssamordnare på Barn- och utbildningsförvaltningen i Vimmerby. I rollen som kvalitetssamordnare ansvarar han bland annat för att hålla ihop det systematiska kvalitetsarbetet och förvalta de digitala stödsystemen. I rollen ingår också att hålla ihop just det kommunövergripande arbetet kring särskilt begåvade barn och elever, t.ex. genom att leda ett kommunövergripande nätverk och hålla kommunens kunskapsbank uppdaterad.
Poddsamtalet utgår till stor del från den handlingsplan som ska fungera som en stomme för arbetet med särskilt begåvade barn och elever i Vimmerby kommun. Denna handlingsplan, liksom annat stödmaterial för arbetet kring särskilt begåvade barn och elever i Vimmerby kommun finner ni på kommunens hemsida.
Bertram är även privat engagerad i frågor om särskild begåvning. Han har varit medlem i Mensa sedan 2012 och är idag vice ansvarig för Mensa Sveriges Gifted Children Program, som erbjuder kostnadsfria föreläsningar om särskild begåvning till skolor och andra verksamheter. Under Möjligheternas dag 2024 föreläste han om ämnet.
Under sin tid som lärare arbetade Bertram och en kollega aktivt för att göra matematiken mer meningsfull genom att sätta in den i ett relevant sammanhang. Deras arbete beskrevs i en artikel – Meningsfull matematik genom verkliga problem – i Nämnaren 2012 och belönades samma år med Universeums pedagogpris.
Självklart bjuder Bertram även på en klassisk matteuppgift som är en personlig favorit för att den går att lösa på flera olika sätt beroende på vilken nivå kunskaperna ligger på.
Genom att klippa bort kvadrater i hörnen på ett A4-papper och vika upp kanterna kan man skapa en öppen låda. Vilken är den största volym en sådan låda kan få?
Uppgiften går till exempel att lösa praktiskt, med uttryck och prövning i tabell, graf och derivata. I denna film ges ett exempel på hur lärare kan sätta in uppgiften i ett verkligt sammanhang.