Aktivitetsdagen för barn och ungdomar innehöll många spännande och utmanande delar.
Matteutmaningar med Valentina Chapovalova
Efter eftermiddagsfikat blir det matteluffarschack. Tillsammas med 2-3 andra elever löser du riktigt utmanande matteuppgifter som ni gemensamt lämnar in svar på. Parallellt blir det ett spännande gemensamt luffarschackspel på tavlan!
Här finns Valentinas matematikaktiviteter från Möjligheternas dag.
Luffarschack 6-10 år Facit luffarschack 6-10 år
Luffarschack 11-14 år Facit luffarschack 11-14 år
Luffarschack 15-19 år Facit luffarschack 15-19 år
Konstruktionsuppgifter 6-14 år
Legoprogrammering med Kreativum
Du som är allra yngst får under förmiddagen jobba med WeDo. Här får du bygga, programmera och ”ge liv” till olika figurer. På så sätt får du en inblick i hur programmering används i samhället.
Du som är lite äldre får under förmiddagen arbeta med Lego Mindstorm Education EV3 och Space programmering. Ditt uppdrag är att programmera din robot så att den kan utföra uppdrag såsom analysera rymdstenar, befria en robot från fångenskap och sätta en satellit i omlopp.
Du som tillhör de äldsta eleverna får under förmiddagen dels möjlighet att ta del av mer avancerad programmering av Lego Mindstorm (se ovan) och dels tillfälle att utforska grunderna inom big data och maskininlärning (se nedan).
Smarta maskiner med Niklas Lavesson
Är du redo att starta det nya Google? Har du undrat över hur Facebook föreslår vänner till dig eller varför Amazon rekommenderar vissa böcker till dig? Hur kunde IBMs Watson slå Jeppardymästaren? Dessa och många fler exempel är baserade på storskalig dataanalys, Big Data Analytics, samt maskininlärning. Aktiviteten bygger på masininlärning, dvs på program som ökar sin kunskap eller förbättrar sin förmåga att lösa uppgifter genom träning och inlärning. Målet är att skapa en modell som automatiskt beskriver medlemmarna inom en viss kategori. Vi kommer att jobba med rekursiv partitionering.