NYHETSBREV 19, DECEMBER 2021

Finns det ljus finns det hopp! Och oj, vad det finns ljus!

December månad är här. Inlämningar ska rättas, betyg ska sättas och åtgärdsplaner ska formuleras. Platser som ingen visste fanns ska städas, fönster putsas och det ska pyntas, bakas, pysslas och beställas julklappar på nätet. Sen ska man oroas över att julklapparna kanske inte kommer fram i tid. Man kikar in i tonåringens rum när man går förbi dörren och kommer på sig själv att undra vem varelsen är som står där inne. Var tusan tog tiden vägen? Det är så lätt att komma upp i varv och förblindas av alla ”måsten” och när mörkret faller känns det ibland som att vi följer med. Men du – vem bryr sig egentligen om några gråstrimmiga fönster eller de exotiska dammelefanterna bakom fåtöljen? Släck lampan, tänd ett ljus, häll upp en kopp med varm choklad och njut av doften av den förförande drycken. Ta några djupa andetag. Känn efter. Hur skönt är det inte att ha ett hem, en familj eller ett jobb där du verkligen kan göra skillnad? Knäck en pepparkaka i handen och gläds åt att den, som nästan alltid, går i tre önskebitar, ha ha! Visst är livet rätt gott ändå. När du sitter där och filosoferar så lägg märke till hur många ljuspunkter det faktiskt finns i livet. Och varje ljus har förmågan att skingra mörkret.

Vi på Mattetalanger sitter just nu med solglasögon på oss. För trots allt mörker som fallit över oss alla den sista tiden, finner vi ständigt nya ljusglimtar som lyser upp och inger stort hopp om än bättre förutsättningar för särskilt begåvade elever framöver. I det följande presenterar vi några av dem. Andra hittar ni via vår hemsida.

Det är fantastiskt roligt att kunna meddela att Vetenskapsrådet i år har beviljat medel till forskarskolan Pedagogiska insatser för särskilt begåvade elever i inkluderande utbildningssystem: Forskarskola om pedagogik och särskild begåvning för lärarutbildare. Projektet blev beviljat medel på drygt 39 miljoner kronor vilket ger möjlighet att välkomna nio nya doktorander inom fältet i Sverige. Två är tänkta att forska inom specialpedagogik vid Stockholms universitet, två inom didaktik vid Mälardalens högskola och fem inom utbildningsvetenskap vid Karlstads universitet.  Medlen medger också att det startas upp ett nordiskt samarbete mellan doktorander, att det skapas tre nya doktorandkurser inom ”gifted education” samt att det kommer att ges en nordisk konferens inom fältet år 2025. Rekryteringen till platserna pågår just nu. De som gjort det hårda och strävsamma arbetet med att formulera ansökan och som därmed är beviljade medel är professor Valerie Margrain vid Karlstads universitet, professor Mara Westling Allodi, Stockholms universitet och docent Johanna Lundqvist, Mälardalens högskola. Ett stort välförtjänat grattis från oss på Mattetalanger!

Om du håller utkik på våra aktuella inlägg på hemsidan så kommer du där att bli påmind om olika spännande arrangemang. Just nu vill vi slå ett slag för att du på förmiddagen den 7 december 9.30-12.30 har möjlighet att online fritt delta i ett seminarium med några av nordens främsta forskare inom området ”gifted edcuation”. På denna flyer hittar du mer information och här finner du länken till seminariet som hålls vid Karlstad universitet.

Vi på Mattetalanger gläds även åt ökade samarbeten med våra nordiska grannar. Vi har så mycket att lära av varandra. I detta sammanhang vill vi nämna att Børne-og undervisningsminsteriet i Damnark nyligen ingick ett avtal – Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsesystem– för att starkt uppmana att man inom de danska grundskolorna tidigt identifierar och finner lämplig undervisning för högt begåvade elever. Initiativen träder ikraft läsåret 22/23. Kanske är detta något som vi i Sverige bör inspireras av?

I Norge har man sedan tidigare tagit fram ett utbildningspaketElever med stort læringspotensialför lärare. Detta paket bygger likt matematiklyftet på kollegialt och praktiknära lärande som innebär att man tar del av ett antal moduler. Materialet är nu länkat från vår hemsida. Varför inte ta ett kik på detta tillsammans med dina kollegor?!

Om du följt nyhetsflödet på vår hemsida har du säkert noterat att det utkommit en ny artikel i Nämnarens artikelserie Mattetalanger. Artikel tar upp specialpedagogen Rianne Jeroenses möte med en särskilt begåvad elev på förskolan. Vi får också följa hennes tankar kring och strävan efter att skapa bästa möjliga förutsättningar för att eleven ska kunna utvecklas i skolan. Välkommen att ta del av En särbegåvad matematikelev.

På vår litteratursida hittar du även texten  Att utmana högpresterande inom matematik-undervisningen. En aktionsforskningsstudie på högstadiet. där matematiklärare Linda Lie har sammanfattat sina erfarenheter av att försöka anpassa undervisning till högpresterande elever. Det är intressant att följa den utvecklingsresa Linda gör innan hon landar i slutsatsen att vägen fram går genom ett relationellt ledarskap där hon tillsammans med eleven skapar en individualiserad planering och låter eleven själv leda arbetet medan hon själv följer och bistår med det stöd eleven behöver. På Mattetalanger kan vi inte annat än understryka vikten av individualiserad undervisning för särskilt begåvade elever.

Precis som Linda Lie så tar många lärare, rektorer, personal inom elevhälsa och andra aktörer inom skolväsendet ständigt nya tag för att sörja för bättre och anpassad undervisning för särskilt begåvade elever. För att tydligare lyfta fram dessa insatser som direkt riktas mot skolverksamheter runt om i landet har vi uppdaterat Mattetalangers hemsida med en ny flik – Skolutveckling. Här kommer vi att samla information om handlingsplaner, utbildningsinsatser, fortbildningar, pedagogiska lösningar och annat som beslutas om eller prövas inom skolvärlden. Inom kort kommer ni kunna ta del av insatser, små som stora, gjorda inom exempelvis Linköpings kommun (hör även ett kommande poddavsnitt om detta), Karlskrona kommun, Karlstads kommun, Torsås kommun och Ängelholms kommun.

Mattetalangers poddverksamhet har också vuxit och under hösten är två nya avsnitt publicerade och fler på väg ut. I det tredje avsnittet diskuteras delar av Skolverkets rapport Elever som snabbare når kunskapskravensamt kompetensutvecklingsinsatser som Skolverket bedömt kan komma att behövas för att stödja och stärka skolors arbete med elever i grund- och gymnasieskolan som har lätt att nå kunskapskraven.  I detta avsnitt delar undervisningsrådet Åsa Sjöwall varmt med sig av sin kompetens och sina erfarenheter.

I samtal nummer fyra tar vi del av erfarenheter från en mamma, Charlotta Nord, vars fyra barn gått fyra år på elitskolor i Palo Alto i USA. Skolorna som barnen gått på tillhör de högst rankade i Kalifornien, någon till och med bland de främsta i landet. Eleverna på dessa skolor har i de allra flesta fall mycket hög socioekonomisk bakgrund och skolorna har resurser utöver de vanliga. Kanske kan vi ändå lära av och inspireras av dessa elitskolor?

Kommande avsnitt som väntar på att bli publicerade handlar om Skolinspektionens utvärderingar rörande Utmanande undervisning för högpresterande elever och Stimulerande undervisning för elever i årskurs 4. Där samtalar vi med Ulrika Rosengren, undervisningsråd vid Skolinspektionen. Det senast inspelade samtalet, med Elisabet Mellroth, lektor i Karlstads kommun och affilierad forskare vid Karlstads universitet, handlar om fortbildning av lärare inom grundskolan på temat särskild begåvning och om undervisningsstöd för gymnasieelever som vill ha mer utmaningar i matematik.

Vi på Mattetalanger är himla tacksamma för all go kunskap och alla intressanta erfarenheter som våra intervjupartners så generöst delar med sig av. Vi lär oss massor.

Sist men inte minst vill vi påminna er alla om att ta del av NCM:s underbara adventskalender. Varje dag från och med första december hittar ni en ny intressant matteutmaning på denna hemsida. Varför inte samla familjen, kollegorna eller klassen på eftermiddagen och bara njuta av en gemensam stund där tankarna och de inköpta lussekatterna spinner ikapp.

Ta väl hand om varandra!

Varma hälsningar från ett gnistrande Karlskrona

Linda och Eva

 

Mattetalanger