NYHETSBREV 20, JUNI 2022

Sommar och sol – koppla av och njut!

Förra gången ni fick ett nyhetsbrev stod julen för dörren och denna gång ska vi snart dansa runt midsommarstången. Våren har varit underbar på många sätt men den går alldeles för fort. Precis som ni har vi på Mattetalanger haft fullt upp denna intensiva vår. Många av oss träffades på Matematikbiennalen i slutet av mars och visst kändes det ovant att fysiskt få träffas, samtala, lyssna och trängas och ta del av en festlig kväll ihop. Mattetalanger gjorde en liveinspelning av ett poddavsnitt, Vad signalerar ditt förhållningssätt i matematik. Ett samtal om matematik och metodik – med Henrik Petersson, under biennalen och självklart går det även att lyssna på detta avsnitt via websidan Mattetalanger. Ytterligare två avsnitt har publicerats under våren, Utmanande undervisning för högpresterande elever – samtal med Ulrika Rosengren samt Fortbildning för lärare i grundskolan respektive Hur man kan införa utmaningar i matematik på gymnasieskolan – samtal med Elisabet Mellroth

Näst på tur att publiceras är ett samtal med Linda Ekberg och Hedda Nooij vilka båda arbetar i den ideella organisationen Intize. De bedriver bland annat ett mentorskap i matematik på distans för särskilt begåvade barn i glesbygd.

Mentorskapet för särskilt begåvade barn riktar sig till barn i grundskolan som behöver extra utmaning när det kommer till matematik. Syftet med programmet är att bemöta behoven hos särskilt begåvade barn som inte blir stimulerade av undervisningen i skolan och följaktligen riskerar att bli s.k. hemmasittare eller drabbas av psykisk ohälsa.

Genom Intize träffas barnen i små grupper om 3-4 barn, där de tillsammans med en mentor får utforska matematikens värld. Detta innebär också att de får en chans att träffa andra i liknande situation eftersom social tillhörighet och acceptans är viktiga faktorer i särskilt begåvade barns utveckling. Tid och innehåll för träffarna bestämmer mentorn och adepterna tillsammans.

Här kan du titta på en kort film om mentorskapet

En bit in i sommaren kommer podden Mattetalanger också finnas tillgänglig via de större plattformarna exempelvis Spotify och Apple.

Under våren har särskild begåvning lyfts i olika mediala kanaler och det tycker vi naturligtvis är väldigt bra. Här kan du läsa mer om dessa reportage. I SVT-serien ”Så lever jag” får vi i första avsnittet möta Malcom som är särskilt begåvad. I sin vardag får han bland annat stöd av mentorer från Intize och i det sammanhanget får han möjlighet att träffa likasinnade. Från programmets hemsida kan vi läsa:

”Malcom är särskilt begåvad. Han är sju år och går i tredje klass, men har matematik och svenska tillsammans med sexorna. Ibland vill andra barn sätta honom på prov med supersvåra mattetal och det tycker Malcom är kul. Det allra värsta är när skolan känns för lätt.”

Ta gärna del av detta fina porträtt av hur det kan vara att vara särskilt begåvad.

Den världsomspännande organisationen ”The World Council for Gifted and Talented Children” (WCGTC) har nyligen givit ut ett dokument som ämnar att guida beslutstagare på nationell, regional och lokal nivå i sitt arbete för att utveckla undervisning för särskilt begåvade elever. På deras hemida kan man läsa:

The World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC) has released a new document, “Global Principles for Professional Learning in Gifted Education,” filled with guidance for decision-makers at the local, regional, state/provincial, and national levels. The ten principles outlined provide clear guidance on professional learning that needs to occur to ensure children and young people’s talents and potential are developed to the highest levels.

This document is intended as a tool to create positive change on behalf of gifted students locally, regionally, and globally. The principles can serve to urge educational leaders and policymakers to invest in professional learning to benefit gifted education. Policymakers should adopt policies that mandate the inclusion of gifted education in teacher education programs at national, regional, and local levels.

Antagningen till vetenskapsprogrammet Junior Academy är öppen. Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och New York Academy of Sciences (NYAS) driver tillsammans projektet Junior Academy, som ger ungdomar en unik möjlighet att utveckla sina kunskaper i naturvetenskap och teknik. Svenska ungdomar samarbetar med andra unga från hela världen för att lösa globala samhällsutmaningar.

Junior Academy erbjuder unga från 13 till 17 år att på sin fritid klura på innovativa lösningar till olika utmaningar och problem. Utmaningarna kan exempelvis vara att minska vattenförbrukningen i städer, utveckla nya former av förnybar energi eller miljövänliga byggnader. Junior Academy erbjuder ett internationellt nätverk som skapar ett fantastiskt utbyte mellan engagerade elever och vetenskapsmän. Sprid gärna info om programmet i dina kanaler. Sista ansökningsdag är 30 juni så det är ganska bråttom. Vi hoppas att några av våra talangfulla tjejer och killar får möjlighet att vara med på detta.

Möjligheternas dag är en annan aktivitet som ligger lite längre fram i tiden. Den 1 november 2022 är ni välkomna till BTH och en fortbildningsdag för grundskollärare samt en aktivitetsdag för elever i grundskolan. Läs mer om det spännande innehållet i Möjligheternas dag och anmäl er via Mattetalanger.

Nu önskar vi er en riktigt härlig sommar, njut av sill och potatis, bad och sol och samla energi inför höstens alla utmaningar.

Soliga hälsningar

Eva och Linda