utmanande matematik och mattetalanger

Jag tänker bättre när jag får utmaningar (171012)

Tolvåriga Ninni Ekman är särskilt begåvad. Hon har precis börjat gymnasiet, och trivs bra. Men skolgången har varit en prövning. Vändpunkten blev ett skolbyte och lärare som förstod att Ninni behövde utmaningar på sin nivå.  Läs mer och titta på inslaget på Pedagog Göteborgs hemsida.

Särskilt begåvade elever behöver extra utmaningar (170927)

Särskilt begåvade elever behöver extra utmaningar. Annars är risken stor att de tappar motivation och får problem i skolan. På Hvitfeldtskas spetsutbildning i matematik finns det bred erfarenhet av att bemöta elever med särskild begåvning. Läs hela intevjun med koordinator Henrik Petersson på Pedagog Göteborgs hemsida.

Kvinnliga hjärnan bakom rymdprogrammet träder fram (170125)

Hennes liv är som en saga. Eller snarare en Hollywoodfilm. Efter 50 år i det fördolda kliver, Katherine Johnson, en av USA:s bästa matematiker fram i rampljuset. Läs mer på SVTnyheter.

Mattetalanger möttes på BTH (170110)

A+B+B=BA. – Det handlar om att ta vara på vad A är och vad B är. En uppgift för BTH:s unga talanger. Läs mer i Sydöstran.

Matematikdag för talangfulla elever (170110)

För att uppmuntra särskilt begåvade matematikelever i skolan krävs ökad vägledning och gemensam problemlösning. Det lyftes under gårdagens matematikevenemang på BTH. Läs mer i Blekinge Läns Tidning.

De brinner för matematiken och unga talanger (161208)

Eva Pettersson och Linda Mattsson är riktiga matte-eldsjälar. De brinner för elever som gillar matte och behöver utmaningar, också i skolan. Läs mer i Blekinge Läns Tidning.

David Wärn bäst på matte igen (161121)

David Wärn, 18 år, försvarade sin titel. Han tog hem guldet när matte-SM avgjordes i Lund. Läs mer på Aftonbladets hemsida.

Jag undervisar smarta barn (161108)

Elever som lätt når sina mål är sällan prioriterade i skolan. Marie Lindström och Anna Wedestig arbetar båda två, på olika sätt, med just dessa barn. Lyssna på Tendens i P1.

Lektor: Ta vara på de unga genierna (161031)

Skolan har ofta planer för att ta hand om barn som har det svårt i skolan. Lektor Linda Mattsson vill nu också lyfta fram de elever som har det lätt i skolan. De behöver också stöd. Lyssna på det korta inlägget i P4 Gotland.

1. plass i Europamesterskap for Unge Forskere. (160919)

Ane og Torstein har klart det igjen! I dag gikk de helt til topps i Europamestermesterskapet i Brüssel. Nå går turen til Verdensmesterskapet i Los Angeles 14. – 19. mai 2017. Läs mer på Fagerlia Videregående Skoles hemsida.

Supersmart och frustrerad. Johannes är för begåvad för skolan. (160602)

Johannes kan snacka robotar med robotforskare och matematik med ingenjörer. Han kan programmera partikelfysik och avancerade spel. Ändå får han nöta multiplikationstabellen i skolan. Det gör ingen gladare. Läs mer på kit.se.

Fredrik är ett framgångsrikt geni. Trots skolan. (160602)

Att vara smartare än alla andra är ingen garanti för att lyckas i skolan. Snarare tvärt om. Men robotutvecklaren Fredrik Löfgren lyckades ändå. Nu hjälper han särbegåvade barn – genom att ge dem svåra matteproblem att lösa. Läs mer på kit.se.

20 åriga Stefan Buijsman är Sveriges yngsta forskare (160527)

Stefan Buijsman tog sina första högskolepoäng när han var tolv, läste Kant när han var 13 och började på universitetet när han var 15. Nu är han troligen Sveriges yngsta doktor någonsin. Lyssna på inslaget från SR, P1, här.

Brussel og Los Angeles neste for Ane og Torstein: Her får de vite at de har vunnet (160422)

Ane Espeseth (18) og Torstein Vik (16) er vinnere av førstepremien i Konkurransen Unge Forskere. Prisen er på 10.000 kroner, samt at de to går videre til europamesterskapet i Brussel i september og til verdensmesterskapet i Los Angeles i mai neste år. Läs mer i Sunnmorsposten.

Våga se elevers olika förmågor i skolan (160405)

Även inom politiken diskuteras nu studiesituationen för särskilt begåvade elever. Moderaterna i Linköping debatterar spetsklasser och möjligheter för särskilt begåvade elever att studera tillsammans med jämlikar. Läs mer här.

Vanessa: ”Jag fick sitta ensam med en bok” (160323)

Särbegåvade barn behöver extra utmaningar i skolan, men få kommuner satsar på de duktigaste eleverna. I Norrköping startar man nu en matteklubb för de smartaste. Se inslaget från SVT Nyheter Öst här.

Amelie 16 år: Här får man vara en plugghäst (160324)

Berzeliusskolan i Linköping har en av landets femton spetsutbildningar dit rekordmånga sökt till hösten. Se inslaget från SVT Nyheter Öst här .

Distriksfinal i Pythagoras Quest (160310)

Lag från tio högstadieskolor i Blekinge ställde upp i distriktsfinalen av matematiktävlingen Pythagoras Quest. I år knep Wämöskolan  från Karlskrona förstaplatsen och går nu vidare till riksfinal. Till årets omgång hade 412 skolor från sexton län lockats. Sammanlagt har närmare 15 000 högstadieelever deltagit i kvaltävlingen. Läs hela artikeln.

Så undervisar du särbegåvade elever (160205)

Det finns en stor okunskap, från politiker ner till lärare, vad det gäller hur vi kan stödja utvecklingen av särskilt begåvade elever i skolan.  Det understryker Linda Mattsson, vid Blekinge tekniska högskola, i en kort intervju med Skolvärlden. Läs hela texten här.

Särskilt begåvade elever – alla har rätt till utmaningar (151220)

I Skolverkets film ”Särskilt begåvade elever – alla har rätt till utmaningar” berättar gymnasieeleverna Daniel Eriksson och Karolina Hanthe om några erfarenheter från sin skolgång. Deras nuvarande matematiklärare, Jenny Homann, på Hvitfeldtska gymnasiet ger exempel på hur arbetet med de särskilt begåvade eleverna kan ta sig uttryck i klassrummet.

Lund får spetsutbildning i matte (151023)

Polhemskolan i Lund har nu fått spetsutbildning i matematik. Läs mer här.

Genikampen på SVT

Just nu pågår Genikampen på SVT. Här finns många spännande deltagare. Två av dem är särskilt bevåvade i matematik. Se presentationerna av Fredrik Cumlin, 17 år, Axel Bååthe, 17 år, och Valentina Chapovalova, 29 år.

Han har räknat ut att matematik är roligare än skollov (150514)

Hur firar man bäst ett skollov? Genom att åka till matteläger, tycker 16-årige Nicolaas Gunnarsson från Kiruna.  Nicolaas är en av 17 elever som under Kristi himmelsfärdsdagen samlades för att delta på ett matteläger i Luleå. Ledare för lägret var gymnasielektor Anna Wedestig, Luleå gymnasieskola. Läs hela artikeln.

Förberedelser inför matematikolympiaden (150417)

Trots sjunkande skolresultat i matematik går detbra för de svenska gymnasie-elver som deltar i OS i matematik. I mitten av april pågick uttagningarna till sommarens olympiad i Thailand. Se klippet från TV.

Matematiska förmågor utvecklas genom diskussion och opponering på Malmö Borgaskola (150327)

På Malmö Borgarskola ger Svetlana Iantchenko lektioner som präglas av gruppdiskussioner.  I början av varje lektion får grupperna varsitt problem. Efter varje lösning ska gruppen presentera hur de har tänkt. Det här görs inför resten av klassen som i sin tur har som uppgift att opponera på sina klasskamrater. Opponeringen ställer krav på gruppen att samarbeta, ställa relevanta frågor och ge synpunkter på sådant som de tycker kan utvecklas. Läs hela artikeln .

Hon lär eleverna att själva hitta svaren (150307)

Svetlana Iantchenko är matematiklärare på Malmö Borgarskola och har fått årets Ingvar Linqvistpris i matematik ”för framgångsrik utveckling av matematikundervisning baserad på problemlösning, tävlingar och laborationer i grundskolan och gymnasiet.” Svetlana arbetar gärna med problemlösning med särskilt begåvade matematikelever på grund- och gymnasieskolan – ett arbete som innebär att hon som lärare ständigt måste och vill lära sig mer matematik.  Läs hela artikeln.

Matteklubben på Ångström gör  succé (141217)

Uppsala kommun finansierar matteklubben som startade i höstas med 50 000 kronor i stöd. Under våren fortsätter verksamheten med större ekonomiskt bidrag och undervisning var tredje vecka. Läs hela artikeln

Våga spetsa matten (141013)

Skoldagen är egentligen slut, men flera elever stannar för att lära mer. Cecilia Eriksson, lärare på Alfaskolan i Solna, lockar fem grupper i veckan till sina fördjupande lektioner i matematik. Läs hela artikeln.

Utmana talangerna – annars tröttnar de (141013)

Elever som har särskilda förmågor i matematik har varit en bortglömd grupp som man undvikit att prata om i Sverige. Det är viktigt att gruppen uppmärksammas, anser forskaren Linda Mattsson. Läs hela artikeln.

Upptäck mattepotentialen i eleverna (140908)

Jana Madjarova, professor i matematik, skriver om vikten av att lyfta fram unga med fallenhet för matematik och hur tävlingen Matte-SM kan bidra till att lyfta fram den potential många deltagare har. Läs hela artikeln.

Sveriges bästa examensarbete med inriktning mot lärande och undervisning i matematik (131213)

Janna Malmgren har tilldelats Göran Emanuelsson-stipendiet för sin uppsats med titeln ”Vad roligt att vi har ännu en mattebegåvning!”: En studie om lärares tankar kring elever med särskilda matematiska förmågor. Läs hela artikeln.

Monstervågor – en matematisk utmaning (130610)

För en matematiker är havets vågor något som har att göra med differentialekvationer, dessutom tämligen kluriga sådana. Med hjälp av matematisk forskning kan man öka förståelsen för hur vattenvågor bildas och rör sig – vilket i slutändan kan vara värdefullt exempelvis i arbetet med att förutspå uppkomsten av farliga monstervågor. Läs hela artikeln.

Ett mattegeni från Rimforsa (130406)

Att kalla Jun Jun Wei för ett mattegeni är knappast någon överdrift. Den 11-åriga Rimforsakillen går i årskurs 4 – men hans mattekunskaper är snart uppe på gymnasienivå. – Jag tänker på matte nästa hela tiden, säger han. Läs hela artikeln.

Vi är överbegåvade (2013)

De 10-åriga identiska tvillingarna Erik och Gustav lärde sig läsa redan innan de fyllde tre. När de var fyra och ett halvt började de på en engelskspråkig förskola, och lärde sig tala och läsa engelska på sex veckor. Skolan var till en början så fruktansvärt lätt och tråkig att Erik och Gustav blev självmordsbenägna. Det blev starten på en rasande karriär genom skolsystemet. Lyssna på radioprogrammet.

Lärarrummet (2012)

Cecilia Eriksson är matematiklärare på Alfaskolan i Solna. Hon tilldelades 2012 års Ingvar Lindqvistpris i matematik för sitt framgångsrika arbete med att få elever att tillvarata och utveckla sin matematiska talang och förmåga. Hennes stora engagemang och skicklighet leder eleverna till såväl breda kunskaper som djup förståelse. Lyssna på radioprogrammet.

Bra på matematik – då behövs extra stöd (111009)

Elever som är särskilt begåvade i matematik får ofta för lite stimulans. Så borde det inte vara, anser forskaren Eva Pettersson.    – Uppmärksamma eleverna! Ta hjälp om du är osäker på hur du ska möta dem. Läs hela artikeln.

Mattetalanger tror på seger (110224)

Pennorna är vässade och linjalerna är redo. Den 30 mars möter Liljeborgsskolans bästa matteelever andra skånska lag i regionfinalen i Pythagoras Quest. Vinnarna får representera Skåne län i Sverigefinalen. Läs hela artikeln.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!