De yngsta elevernas (åk F-3) aktiviteter leddes av Emil Folino och Betty Bergqvist båda adjunkter i datavetenskap vid BTH . Emil och Betty är mycket uppskattade lärare i programmering och har också stort intresse för matematiska utmaningar. De älskar att hitta på utmaningar och bus så ni kan se fram emot en spännande och rolig dag .
Eleverna lekte tre olika sorters algoritmer/program under dagen. Här är lite av underlaget till vad de yngsta barnen jobbade med.
Google Maps: Hitta den minst kostsamma vägen från gröna till röda rutan. När eleverna hade hittat en väg fick de gå på en stor på golvet.
ChatGPT: Utifrån meningarna fyll i en ny mening under baserat på det ord som finns flest gånger.
Kryptering: Eleverna skickade krypterade meddelanden mellan klassrummen och fick sedan dekryptera och svara varann. Använde en kryptosnurra från som man kan hitta på NCM:s hemsida för detta.
Eleverna i mellanåldern (åk 4-6) mötte under dagen Johan Öinert, professor i matematik vid BTH och Malin Bernelf, adjunkt i matematik vid BTH. Både Johan och Malin har tidigare lett elever under Möjligheternas dag och de har även varit aktiva i andra sammanhang där man erbjudit utmanande matematikundervisning, arbete med särskilda grupper för högstadiet i matematik, spetsutbildningen Leonardo mm.
Eleverna i mellangruppen jobbade med kryptering, men fick också lite blandade kluringar med sig hem. Nedan hittar du delar av detta material.
Lösningar till krypteringsuppgifter
De äldsta eleverna (åk 7-9) utmanades av Johan Richter, docent i matematik vid BTH och Anna Svärd, lärare i matematik vid Ehrensvärdska gymnasiet. Johan har i sina ungdoms dagar själv deltagit i en matematisk cirkel vid Lunds universitet och liksom Anna har han arbetat inom spetsutbildning i matematik.