Elevaktiviteter under Möjligheternas dag 2024

De yngsta elevernas (åk F-3) aktiviteter leddes av Emil Folino och Betty Bergqvist båda adjunkter i datavetenskap vid BTH . Emil och Betty är mycket uppskattade lärare i programmering och har också stort intresse för matematiska utmaningar. De älskar att hitta på utmaningar och bus så ni kan se fram emot en spännande och rolig dag .

Eleverna lekte tre olika sorters algoritmer/program under dagen. Här är lite av underlaget till vad de yngsta barnen jobbade med.

Google Maps: Hitta den minst kostsamma vägen från gröna till röda rutan. När eleverna hade hittat en väg fick de gå på en stor på golvet.

5×5-ruta, 7×7-ruta, 9×9-ruta

ChatGPT: Utifrån meningarna fyll i en ny mening under baserat på det ord som finns flest gånger.

chatgpt 2-underlag

Kryptering: Eleverna skickade krypterade meddelanden mellan klassrummen och fick sedan dekryptera och svara varann. Använde en kryptosnurra från som man kan hitta på NCM:s hemsida för detta.

Eleverna i mellanåldern (åk 4-6) mötte under dagen Johan Öinert, professor i matematik vid BTH och Malin Bernelf, adjunkt i matematik vid BTH. Både Johan och Malin har tidigare lett elever under Möjligheternas dag och de har även varit aktiva i andra sammanhang där man erbjudit utmanande matematikundervisning,  arbete med särskilda grupper för högstadiet i matematik, spetsutbildningen Leonardo mm.

Eleverna i mellangruppen jobbade med kryptering, men fick också lite blandade kluringar med sig hem. Nedan hittar du delar av detta material.

Blandade kluringar

Krypteringspresentation

Krypteringsinfo

Krypteringsuppgifter

Lösningar till krypteringsuppgifter

De äldsta eleverna (åk 7-9) utmanades av Johan Richter, docent i matematik vid BTH och Anna Svärd, lärare i matematik vid Ehrensvärdska gymnasiet.  Johan har i sina ungdoms dagar själv deltagit i en matematisk cirkel vid Lunds universitet och liksom Anna har han arbetat inom spetsutbildning i matematik.

 

Mattetalanger