Det har nyligen släppts tre svenska böcker som tillsammans kan vara särskilt intressanta för dig som vill öka din kunskap om särskild begåvning och hur du som pedagog kan stimulera särskilt begåvade elever. Författarna har på olika sätt arbetat med särskilt begåvade elever och alla tre var med och skrev Skolverkets stödmaterial för att främja grund- och gymnasieskolors utveckling av stöd till särskilt begåvade elever. För läsaren kan det kanske vara intressant att veta att bland författarna finns minst en förälder till ett särskilt begåvat barn, minst en extremt begåvad individ och minst en forskare inom särskild begåvning. Gissningsvis präglas deras olika verk även av dessa utgångspunkter.
Böckerna vi talar om är:
Liljedahl, M. (2017). Särskilt begåvade elever. Pedagogens utmaning och möjlighet. Stockholm: Gothia fortbildning.
Petersson, H. (2017). Undersökande matematik. Differentierad problemlösning. Lund: Studentlitteratur.
Pettersson, E. (2017). Elever med särskild begåvning. Stockholm: Natur & Kultur.