Ny bok om twice-exceptionality

I sommar har det givits ut en ny bok på svenska om särskild begåvning och twice-exceptionality. Boken Särskild begåvning och twice-exceptionality: inkluderande undervisning och pedagogisk differentiering är skriven av Tove Eklund och du kan läsa nedanstående och lite mer om den på förlagets hemsida.

”Alla elever behöver stimulans och utmaningar i sitt lärande, men några behöver extra mycket. Elever med särskild begåvning och elever med twice-exceptionality (2e) har ofta andra sätt att lära sig på, och båda grupperna behöver därför en inkluderande och differentierad undervisning som möter deras lärbehov.

Särskild begåvning och twice-exceptionality är en bred och informativ resurs som tar utgångspunkt i aktuell forskning. Boken lyfter fram de komplexa aspekterna av de unika utmaningar och möjligheter som dessa elever står inför. Tillsammans med handfasta förslag ges insikter i hur lärmiljöer kan skapas för att berika och stimulera deras lärande. Eftersom twice-exceptionality innebär att eleven både har en särskild begåvning och en samtidig funktionsnedsättning, ger boken exempel på flera vanliga diagnoser, hur dessa kan inverka på lärandet och vad som kan stödja kunskapsutvecklingen.”