Mensapriset 2023 går till uppfinnaren och forskaren Fredrik Löfgren

Mensapriset ska syfta till att uppmärksamma och lyfta personer eller organisationer som främjar mänsklig intelligens.

Med ett gediget arbete inom området AI och ett stort engagemang för att stötta barn och unga att utvecklas, tilldelas Fredrik Löfgren Mensapriset 2023. Fredrik har under åren gjort finfina insatser för understimulerade elever och bland annat varit ledare för mattekollo.

På Mensas hemsida kan vi läsa några tänkvärda rader från Fredrik:

”Under min skolgång lärde jag mig att ifrågasätta och utmana det traditionella undervisningssystemet, och detta väckte min passion för att skapa nya saker – från att bygga förarlösa bilar och robotar, till att starta klubbar och programmeringsgrupper. Mensapriset 2023 är en hyllning till den rastlösa sökanden och innovatören inom mig, och jag känner mig otroligt hedrad.”, säger Fredrik Löfgren. ”Jag har alltid haft svårt att hitta personer som kunde hänga med i mitt tempo, både professionellt och personligen. Detta Mensapris är en bekräftelse på att det är okej att vara annorlunda och att man kan nå höjder genom att följa sin egen stig.”, avslutar Fredrik.

Läs mer om Fredriks fantastiska och inspirerande insatser här.