Möjligheternas dag – en Matematikbiennette för vuxna och en aktivitetsdag för barn/ungdomar

Den 9:e januari 2017 bjuder Mattetalanger in till Möjligheternas dagen matematikbiennette för de vuxna och en aktivitetsdag för barn/ungdomar – som äger rum på Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona. Ett detaljerat program för biennetten hittar du här. Registreringen sker 8.30-9.00. Konferensen/Aktivitetsdagen startar 9.00 och slutar 16.30.

Matematikbiennetten är en konferens, om  och för utveckling av särskild begåvning i matematik, som riktar sig till  lärare, skolledare, beslutsfattare i barn- och ungdomsfrågor, föräldrar m.fl. Under konferensen får ni ta del av engagerande föreläsningar som du kan läsa mer om här.

Under matematikaktiviteten, som sker parallellt med matematikbiennetten,  får särskilt begåvade elever (6-19 år) möjlighet att utmana sig i olika spännande aktiviteter ledda av några av Sveriges främsta aktörer inom området, såsom tex Valentina Chapovalova, matematiker känd från SVT:s Genikampen, mattebloggare och erfaren ledare för problemlösningsaktiviteter riktade till särskilt begåvade matematikelever samt Niklas Lavesson, professor i datavenskap och projektledare för ett mångårigt forskningsprojekt med kopplingar till storskalig dataanalys och maskininlärning.

Anmälan till såväl matematikbiennetten som matematikaktiviteten sker via detta formulär. Deltagaravgiften för konferensen är 1000 kr, exklusive moms, och för matematikaktivteten 250 kr, exklusive moms. Notera att en konferensdeltagare får möjlighet att ta med ett barn/en ungdom till matematikaktiviteten kostnadsfritt. Barnet/ungdomen kan t.ex. vara din särskilt begåvade elev eller ditt barn. Sista anmälningsdag var 6:e december, men nu finns ytterligare några platser tillgängliga. Först till kvarn.

Här finns flyers  – om matematikbiennetten respektive matematikaktiviteten – som du kan sprida till kollegor, elever och andra vänner.

Arrangörer: Blekinge Tekniska Högskola i samarbete med Nationellt Centrum för Matematikutbildning