Teknikåttan – hög tid att anmäla din klass!

Teknikåttan är en tävling i teknik, naturvetenskap och matematik för årskurs åtta. Teknikåttan vänder sig till skolor i hela landet och anordnas av tio svenska lärosäten. Teknikåttans mål är att eleverna ska få upp ögonen för teknik, naturvetenskap och matematik, skapa intresse och kunskap och samtidigt visa att dessa områden finns i vår omgivning och är viktiga för en hållbar framtid.

Alla tre delarna, teknik, naturvetenskap och matematik är representerade bland frågorna och matematikintresserade elever finner ofta ett intresse även för de övriga områdena.

Teknikåttans frågetävling börjar med en kvaltävling i slutet av januari där alla elever tävlar online var för sig. De bästa klasserna går vidare i regionala tävlingar på närmaste lärosäte och tävlingen avslutas i maj med en riksfinal där klasser från hela landet möts. Till både regional- och rikstävlingar bjuds hela klassen in och bjuds på eventuellt boende och resa.

Teknikåttan ordnar även tävlingen Klassuppgiften, där eleverna får arbeta mer med praktiska moment. Båda tävlingarna är fristående.

Just nu är det hög tid att anmäla din klass till kvaltävlingen!